طلاق بائن و طلاق رجعی

طلاق بائن و طلاق رجعی

طلاق بائن‏

  • طلاق بائن و طلاق رجعی : طلاق بائن آن است كه شوهر بعد از آن حقّ رجوع به زن را ندارد، خواه زن عدّه داشته يا نداشته باشد. طلاق بائن، خود به شش‏ گونه زير ممكن است رخ دهد:
  • طلاق خُلع: اگر زن از شوهرش متنفّر باشد و مهريه يا مال ديگرى را، گرچه بيش تر از مهر باشد، به شوهر ببخشد تا طلاقش دهد، چنين طلاقى را خلع گويند.
  • طلاق مبارات: اين نوع طلاق هنگامى رخ مى‏ دهد كه زن و شوهر، يكديگر را دوست نداشته باشند و زن مالى به شوهرش ببخشد- كه بيش تر از مقدار مهر نباشد و احتياط اين است كه كم تر باشد- تا شوهرش او را طلاق دهد.
  • طلاق همسرى كه به سن بلوغ- 9 سال قمرى- نرسيده است.
  • طلاق زن يائسه و زنى كه با او آميزش نشده است.
  • طلاق سومى كه پيش از آن- بين طلاق اوّل و دوم و دوم و سوم- رجوع كرده باشد، گرچه اين رجوع با عقد جديد و پس از خروج زن از عدّه باشد.

طلاق رجعى‏

طلاق رجعى آن است كه مرد پيش از اتمام عدّه زن مطلّقه، او را به همسرى سابق برمى‏ گرداند. چنين كارى در طلاق بائن و پس از اتمام عدّه ممنوع است. رجوع و بازگشت مرد مى ‏تواند زبانى باشد و به همسرش بگويد تو را به ازدواج خويش بازگرداندم و مى ‏تواند عملى باشد و يا رفتارى داشته باشد كه جز براى مرد نسبت به همسرش جايز نيست.

زنى كه طلاق رجعى گرفته، در احكام همانند همسر مرد است و استحقاق نفقه و مسكن و لباس را دارد … ارث ميان او و شوهر برقرار است، عقد خواهر او بر مرد حرام است و كفن و زكات فطره او نيز بر عهده شوهرش میباشد. مرد حق ندارد زنش را كه طلاق رجعى گرفته از منزل اخراج كند تا عدّه ‏اش تمام شود … چنان‏كه زن حق ندارد بدون اجازه شوهر از منزل خارج شود مگر براى كارى ضرورى يا واجبى كه وقتش تنگ است.

تماس با وکیل طلاق حقستان یک اقدام مهم است برای افرادی که در پروسه جدایی قرار دارند، زیرا حقوق آن‌ها و تعهداتشان در این فرایند حساس باید به درستی محافظت شود. وکلای متخصص طلاق می‌توانند مدارک لازم را تهیه کرده و در جریان مذاکرات و دادگاه به نمایندگی از منافع موکل خود عمل نمایند. آن‌ها همچنین در تسهیل توافقاتی مانند نفقه، حضانت فرزندان و تقسیم اموال نیز یاری‌رسان می‌باشند.

فهرست مطالب

تماس با وکلای موسسه حقستان
جهت دریافت مشاوره با وکیل های مجرب و متخصص موسسه حق ستان با ما تماس بگیرید

تعیین وقت مشاوره در واتساپ

ترازو

فرم درخواست مشاوره

تعیین وقت مشاوره در واتساپ

مشاوره با وکلا

جهت تماس با ما بر روی شماره‌های زیر کلیک کنید

تعیین وقت مشاوره

برای گرفتن وقت مشاوره، لطفا فرم تماس زیر را پر کرده و نوع مشاوره خود رابه دقت انتخاب کنید. ساعت و روز انتخابی مشاوره پس از هماهنگی مجدد حقستان تایید نهایی خواهد شد.