مالیات

دعاوی ثبتی و مالیاتی

مالیات به وجوه یا اموالی گفته می شود که دولت از اشخاص حقیقی و حقوقی به موجب قانون و برای تامین مخارج عمومی دریافت می نماید لذا اخذ مالیات از وظایف دولت محسوب می‌شود که طبق مقررات از مودیان مالیاتی مطالبه و وصول می نماید. فرایندهای مالیاتی شامل: شناسایی، ثبت نام مودیان، مطالبه مالیات، حل اختلاف مالیاتی و وصول مالیات، طبق قانون این هفته مودیان داده شده است که در صورت بروز اختلاف در امور مالیاتی به مراجع صالح رجوع نمایند. دعاوی مالیاتی در مراجع اختصاصی غیر قضایی رسیدگی می شود و در صورتی که در این مراجع حل و فصل نگردد می توان به دیوان عدالت مراجعه نمود.

نخستین مرحله حل اختلاف مالیاتی توسط مرجع اداری انجام می‌گیرد و در صورتی که در این مرحله حل و فصل نگردد ، پرونده جهت رسیدگی به هیات های حل اختلاف مالیاتی بدوی ارسال می گردد که می‌توان از آراء صادره از هیات های حل اختلاف مالیاتی بدوی تجدیدنظرخواهی نمود که در هیاتهای حل اختلاف مالیاتی تجدید نظر رسیدگی می گردد.
معمولاً دعاوی مالیاتی در هیاًت های حل اختلاف مالیاتی بدوی و تجدید نظر پس از رسیدگی های لازم ختم رسیدگی اعلام و راًی صادره قطعی و لازم الاجرا می باشند
ولی در مواردی نیز ممکن است در جریان رسیدگی مقررات قانونی درست اجرا نشده باشد در چنین مواردی طرفین دعاوی مالیاتی اعم از مؤدی ادارات امور مالیاتی می توانند نسبت به رای صادره فرجام‌خواهی نمایند که در شورای عالی مالیاتی رسیدگی می گردد . طبق ماده ۲۵۱ قانون مالیات های مستقیم مهلت اعتراض به رای قطعی هیات حل اختلاف مالیاتی یک ماه از تاریخ ابلاغ رای قطعی می باشد.

در دعاوی مالیاتی می‌توان نسبت به مالیات های قطعی که در مرجع دیگر قابل طرح نباشد به ادعای غیر عادلانه بودن مالیات با استناد به مدارک و دلایل کافی از طرف مؤدی شکایت و تقاضای تجدید رسیدگی نمود در این گونه موارد ، وزیر امور اقتصاد دارایی می تواند پرونده امر را به هیاتی مرکب از سه نفر به انتخاب خود جهت رسیدگی ارجاع نماید.

از دیگر خدمات حق ستان وکیل مهریه، وکیل وصول مطالبات، وکیل ملکی و … میباشد که در صورت نیاز میتوانید از خدمات ما و مشاوره رایگان با وکلای حق ستان بهره مند شوید.

مالیات

سوالات متداول دعاوی ثبتی و مالیاتی

طبق ماده 134 قانون مالیاتهای مستقیم اصلاحی 1394 درآمد باشگاهها و موسسات ورزشی دارای مجوز از سازمان تربیت بدنی حاصل از فعالیت های منحصرا ورزشی از پرداخت مالیات به شرط و تسلیم اظهارنامه مالیاتی و رعایت قوانین ازمالیات معافند

 با توجه به اینکه فعالیت معادن براساس مجوز دریافتی از سازمان صنایع و معادن بوده ، مجوزانتقال حق استفاده از معدن مورد معامله می باشد و جزو قوانین املاک نمی باشد حق امتیاز معدن قابل نقل و انتقال است.

طبق ماده 18 و 19 قانون مالیات بر ارزش افزوده مودیان  شامل اشخاص حقیقی و حقوقی فراخوان شده مراحل یک تا هفت نظام مالیات بر ارزش افزوده مکلفند در قبال عرضه کالا ویا خدمت این قانون صورتحسابی با رعایت قانون نظام صنفی به ترتیبی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین و اعلام میشود صادر و مالیات متعلق را در ستون مخصوص درج و وصول نمایند و در صورت استفاده ماشینهای فروش ، نوار ماشین جایگزین صورت حساب خواهد شد. لذا با توجه به فراخوانهای هفت مرحله ای به غیر از اشخاص حقوقی وموسسات ثبت شده ، اشخاص عادی  حقیقی نیز مشمول مالیات ارزش افزوده گردیده اند و این اشخاص نیزمکلف به ثبت نام و مشمول مالیات میباشند.اگر این اشخاص از جمله مودیانی باشند که مکلف به نگهداری دفاتر میباشند مانند اشخاص بند الف ماده 95 قانون قبلی  ثبت واعمال مالیات ارزش افزوده مانند اشخاص حقوقی و موسسات می باشد و اگر مکلف به نگهداری دفاتر نبوده ویا اقدام به نگهداری دفاتر ننمایند با توجه به فاکتورهای خرید ارائه شده و فروش لحاظ شده توسط واحد رسیدگی اقدام به محاسبه مالیات می گردد.

با توجه به اینکه در آئین نامه تحریر دفاتر محلی برای استفاده از نرم افزارهای حسابداری پیش بینی نشده است و اداره کل باید در قانون تحریر دفاتر مدنظر قرار گرفته و اصلاح گردد . طی بخشنامه ( 118/94/200-9/12/94 )باتوجه به آیین نامه جدید پس از اصلاحیه در قسمت اخیر بند 1-3 ماده 6 اشاره ای به پیش بینی حذف دفاتر دستی شده است . نرم افزارهای حسابداری مورد قبول آئین نامه تحریر و نگهداری دفاتر است ، لیکن بایستی اطلاعات از دفاتر به نرم افزار منتقل گردد و ثبت خلاصه در دفاتر انجام شود.

براساس ماده 264 و 265 قانون مالیات مستقیم، وظیفه رسیدگی و کشف تخلفات و تقصیرات مأموران مالیاتی و همچنین سایر مأموران که طبق این قانون و در امر وصول مالیات دخالت دارند و نیز کسانی که با حفظ سمت وظایف مأموران مزبور را انجام می دهند و تعقیب آنها برعهده دادستانی انتظامی مالیاتی است و همچنین در مراحل بعدی طبق ماده 266 هیأت رسیدگی به تخلفات اداری مرجع رسیدگی می باشد.

با توجه به دستورالعمل های رسیدگی صادره از طرف سازمان امور مالیاتی از جمله دستور العمل شماره 12069 مورخ 18/6/91 علاوه بر مدارک ارائه شده از طرف مودی ( صورتحسابهای فروش) ، قرائن وشواهد دیگری نیز توسط واحد رسیدگی وجود داشته که ملاک اظهار نظر قرار میگیرد ازجمله مراجعه مامورین مالیاتی به محل فعالیت و بازرسی ومشاهده فعالیت مودی ، اخذ اطلاعیه های خرید وفروش از سامانه ماده 169 قانون مالیات مستقیم و پاسخ استعلام واصله سایر اشخاص ثالث مانند ادارات و شرکتهای طرف قرارداد مودی ، بررسی اظهارنامه عملکرد ویا اطلاعیه های موجود در پرونده عملکرد که لحاظ شده و سپس نسبت به تهیه گزارش رسیدگی بر اساس موارد فوق اقدام می گردد و اگر بر اساس موارد فوق مدارکی مبنی بر فروش بیش از ابرازی شرکت به دست آید در گزارش رسیدگی لحاظ می گردد.

صاحبان شرکت های ثبت شده موظف به نگهداری ثبت فعالیت تجاری خود براساس آئین نامه اجرایی مربوط به نوع دفاتر، اسناد و مدارک و فروش های نگهداری آنها اعم از ماشینی و دستی و نمونه اظهارنامه مالیاتی با توجه به حجم و نوع فعالیت حسب مورد می باشند و در صورت عدم رعایت موجب ردی دفاتر می شود . با توجه به مقررات قانونی کلیه اشخاص حقوقی مکلف به نگهداری دفاتر براساس آیین نامه موضوع ماده 95 قانون مالیات مستقیم می باشند و درخصوص شرکتهای پیمانکاری نیز چنانچه تنظیم دفاتر مغایر با آیین نامه نبوده و مطابق با استانداردهای حسابداری پیمانکاری باشد، دفاتر قابل قبول خواهد شد.

اگر اثبات شود مدارک سال بعد به شرکت واصل شده و شرکت در دفاتر ثبت نموده است مشکلی وجود ندارد در غیر این صورت با توجه به اهمیت موضوع هیئت سه نفری برابر اختیار ماده 21 آئین نامه تحـریر دفـاتر می تواند دفاتر را قبول کند.

براساس ماده 147و 148 ق.م.م اگر فاکتور فاقد مشخصات خریدار یا فروشنده باشد موجب برگشت هزینه ها می شود اگر تأثیر در درآمد شرکت ایجاد نماید موجب ردی دفاتر نیز می گردد.

اگر بارنامه بنام شخص حقیقی باشد مورد قبول در هزینه های شرکت نبوده و موجب ردی دفاتر یا برگشت هزینه های می شود. مگر اسناد و مدارک دیگری به اداره امور مالیاتی ارائه شود که حاکی از انتقال کالاهای مربوطه از شخص حقیقی به شخص حقوقی می باشد که در این صورت موضوع در واحدهای مالیاتی قابل بررسی خواهد بود.

براساس آیین نامه ماده 169 قانون مالیات مستقیم کلیه اشخاص حقوقی و اشخاص گروه اول و اشخاص مشمول ارزش افزوده مکلف به ارسال صورت معاملات فصلی هستند.

در صورت عدم فعالیت مشمول مالیات نمی باشد ولی بهتر است که اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی تنظیم و ترازنامه پایان سال نیز تکمیل گردد .قابل ذکر است که طبق بند ت ماده 132 قانون مالیات مستقیم اصلاحی 31/4/94 ، اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی شامل ترازنامه و حساب سود و زیان طبق نمونه تعیین شده از سوی سازمان مالیاتی است و چنانچه شرکت غیرفعال باشد و اظهارنامه تسلیم نماید حتما بایستی ترازنامه تکمیل گردد.

کلیه اشخاص حقوقی براساس ماده 155 قانون مالیات مستقیم موظف هستند اظهارنامه مالیاتی را چهارماه پس از سررسید سال مالیاتی به اداره امور مالیاتی ارسال نمایند و در صورت عدم ارائه اظهارنامه براساس ماده 192 قانون مالیات مستقیم موجب تعلق 30 % جرایم مالیات متعلقه و عدم ارائه و ترازنامه و حساب سود و زیان و عدم ارائه دفاتر موجب تعلق جریمه معادل 20 % برای هر یک می باشد.

درصورت عدم کارکرد توسط شخص در یک سال نیازی به ارسال اظهارنامه نبوده و می تواند مراتب را کتبا به اداره امورمالیاتی ارسال نماید و نوع اظهارنامه براساس قانون اصلاحی سال 94 براساس میزان دریافتی شخص می باشد .( باتوجه به گروه بندی آیین نامه موضوع ماده 95 قانون مالیات مستقیم اصلاحی)

ر صورت عدم فعالیت مشمول مالیات نمی باشد ولی بهتر است که اظهارنامه تنظیم و ترازنامه نیز تکمیل گردد.

رسیدگی به حسابهای بانکی براساس قانون مبارزه با پولشویی و آئین نامه های اجرایی مربوطه و با توجه به ارسال حسابهای افراد از مراجع نظارتی مورد رسیدگی قرار می گیرد و براساس اعلام قوه مجریه مبالغ بالای پنج میلیاردتومان توسط بانک مرکزی جهت بررسی به وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان امور مالیاتی ارسال و مورد بررسی قرار می گیرد.

مدت زمان اعتراض به برگ تشخیص از تاریخ ابلاغ به مودی 30 روز با توجه به ماده 238 ق.م.م بوده و پس از ثبت اعتراض مودی ظرف مهلتی که بیش از 30 روز از تاریخ مراجعه نگذشته باشد مورد رسیدگی قرار خواهدگرفت.

براساس ماده 239 چنانچه مودی ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ برگ تشخیص مالیات ، قبولی خود را نسبت به آن کتبا اعلام کند یا مالیات مورد مطالبه را مأخذ برگ تشخیص پرداخت یا ترتیب پرداخت آنرا بدهی یا اختلاف موجود بین خود و اداره امور مالیاتی را بشرح ماده 238 این قانون رفع نماید، پرونده امر از لحاظ میزان درآمد مشمول مالیات مختومه تلقی می گردد.

زیان قابل استهلاک از سود سنوات آتی، زیانی است که مورد تأیید اداره امور مالیاتی قرار گرفته باشد و باتوجه به متن سئوال که نشان از عدم تأیید زیان و تبدیل آن با برگشت هزینه های غیرقابل قبول به سود شمول مالیات است ، زیان قابل کسر نخواهد بود.

طبق بند چ ماده 7 قانون برنامه ششم توسعه وجوه هزینه هایی که توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به منظور احداث، تکمیل و تجهیز فضاها، اماکن و توسعه ورزش همگانی و یا به عنوان کمک به وزارت ورزش و جوانان پرداخت می شود با تأیید وزارت مذکور به عنوان هزینه های قابل قبول مالیاتی تلقی می گردد.

مطابق بند 1 فراخوان مرحله دوم نظام مالیات بر ارزش افزوده کارخانه ها و واحدهای تولیدی که برای آنها جواز تاسیس و پروانه بهره برداری از وزارتخانه ذیربط صادر میشود مکلف به ثبت نام و اجرای قانون می باشد لذا کارخانه ها و واحدهای تولیدی که صرفا جواز تاسیس اخذ ولی پروانه بهره برداری از مراجع ذیربط کسب ننموده اند جزء مودیان فراخوان مرحله دوم تلقی نمی شوند و مالیات و عوارض پرداخت شده آنها قابل استرداد نبوده و به عنوان هزینه قابل قبول موضوع مالیاتهای مستقیم محسوب میشود . پاسخ فوق طبق جوابیه ارسالی مدیرکل دفتر فنی و اعتراضات مودیان و مدیر کل دفتر نظارت بر امور اجرایی به ترتیب طی نامه های شماره 621 مورخ 2/12/95 و 10064 مورخ 19/2/95 تاکید شده است.

اظهارنامه اصلاحی مربوط به اصلاح اشتباهات ارقامی و به عبارت دیگر 4 عمل ریاضی می باشد و تصحیـح نـام افراد ملاک قبـول اظهارنامه برای بقیـه شرکاء نمی شود.

جهت تماس با ما بر روی شماره‌های زیر کلیک کنید

تعیین وقت مشاوره

برای گرفتن وقت مشاوره، لطفا فرم تماس زیر را پر کرده و نوع مشاوره خود رابه دقت انتخاب کنید. ساعت و روز انتخابی مشاوره پس از هماهنگی مجدد حقستان تایید نهایی خواهد شد.