مشاور حقوقی چک و سفته با بهترین وکیل مالی

اسناد تجاری از جمله چک و سفته در تعاملات مالی و تجاری بسیار حائز اهمیت هستند. این اسناد برای صدور و دریافت پرداخت‌های مالی استفاده می‌شوند و در صورت نداشتن اطلاعات حقوقی حداقلی درباره آن‌ها، ممکن است متحمل خسارت‌های بزرگ و جبران‌ناپذیری شوید.

در اینجا، به شرح مختصری درباره مشاور حقوقی چک و سفته می‌پردازیم. امیدواریم که به شما اطلاعات لازم جهت درک و استفاده درست از اسناد تجاری را بدهیم و به شما کمک کنیم تا در مراودات مالی خود مشکلاتی را که به دلیل عدم آگاهی از این مسائل ممکن است پیش با آن‌ها روبه‌رو شوید، کاهش یابد و در صورت مواجه بتوانید برای حل آن‌ها اقدام کنید.

چک چیست؟

چک یک سند نقدی است که در آن صادرکننده (کنشگر) از بانک یا مؤسسه مالی که در آن حساب دارد، مبلغی را به‌صورت نقدی به‌طرف مقابل (نهاد یا فرد دیگر) واگذار می‌کند.

برای صدور چک، صادرکننده باید حساب قابل‌برداشت در بانک داشته باشد. در فرایند صدور چک، سقف برداشت مبلغ چک تعیین می‌شود. درصورتی‌که چک به‌درستی صادر شده و مبلغ آن در حساب صادرکننده موجود باشد، دریافت‌کننده چک می‌تواند با ارائه آن به بانک یا مؤسسه مالی، چک را نقد کرده و مبلغ خود را بدون مشکل دریافت کند.  

اما گاهی حساب صادرکننده چک خالی بوده و شما نمی‌توانید چک خود را نقد کنید. آیا می‌دانید که در چنین شرایطی چه باید کرد؟ مشاوره حقوقی چک و سفته یکی از بهترین راه‌حل‌ها در چنین شرایطی است.

البته در برخی معاملات، ممکن است یکی از طرفیت معامله اصرار بر ارائه چک تضمینی داشته باشند. استفاده از چک تضمینی نیازمند توافق صریح بین طرفین و نیز رعایت قوانین و مقررات مربوطه است. درصورتی‌که قصد استفاده یا صدور چک تضمینی را دارید، توصیه می‌شود با مشاوران حقوقی و مالی مشورت کنید تا بااطلاع کامل از قوانین مربوط به این نوع اسناد، معامله خود را با کمترین ریسک انجام دهید.

سفته چیست؟

سفته از انواع اسناد قراردادی است که به‌عنوان تعهد مالی یک نفر به شخص دیگر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

سفته می‌تواند به‌صورت نقدی یا غیرنقدی (مانند سفته اعتباری) باشد. برای صدور یک سفته، صادرکننده باید توان مالی و اعتبار کافی برای پرداخت آن را داشته باشد.

در سفته نوع و مبلغ تعهد مالی، زمان پرداخت و شرایط دیگری که به توافق صادرکننده و دریافت‌کننده بستگی دارد، باید مشخص شده باشد. درصورتی‌که شرایط سفته برآورده شود و صحت آن تأیید شود، دریافت‌کننده می‌تواند مطابق با شرایط قرارداد، مبلغ توافق شده را از صادرکننده دریافت کند.

توجه داشته باشید که در صدور و به‌کارگیری سفته، رعایت قوانین و مقررات مالی و تجاری ضروری است. پس  درصورتی‌که صادرکننده یا دریافت‌کننده این اسناد هستید، توصیه می‌شود قبل از صدور یا پذیرش هر یک از این اسناد (چه سفته یا حتی چک) به‌منظور حفظ منافع خود با مشاور حقوقی چک و سفته مشورت کنید تا بهترین راهکارها و روش‌ها را در مراودات مالی خود پیش گرفته وبا کم‌ترین ریسک، بیشترین سودآوری را داشته باشید.

فرق چک و سفته چیست؟

فرق اصلی بین چک و سفته در ماده و مفهوم آن‌ها است؛ ازاین‌رو قبل از ارائه یا دریافت هر یک لازم است که با مشاور حقوقی مالی، مشورت شود چرا که یک وکیل مالی بر کلیه قوانین و ماده‌های مربوط به استاد تجاری، تسلط کامل دارد. در ادامه به تشریح تفاوت چک و سفته می‌پردازم:

ماده

چک و سفته هر دو به‌عنوان اسناد قابل‌انتقال در تجارت استفاده می‌شوند. اما در ماده، چک یک اسناد نقدی است به این معنی که به طور مستقیم و بدون نیاز به هیچ ادله‌ای، صادرکننده می‌تواند مبلغ موردنظر را به دریافت‌کننده پرداخت کند. از طرف دیگر، سفته به‌عنوان نوعی اسناد قراردادی کاربرد دارد. با ارائه سفته صادرکننده تعهد می‌دهد که در تاریخ مشخصی مبلغ مشخصی را به دریافت‌کننده پرداخت کند.

روابط قراردادی

چک معمولاً در روابط تجاری کوتاه‌مدت مورداستفاده قرار می‌گیرد. چک به‌عنوان یک اسناد نقدی، قابلیت انتقال داشته و استفاده از آن در معاملات روزانه آسان‌‍تر است. به‌عبارت‌دیگر چک بیشتر به‌منظور پرداخت‌های فوری و کوتاه‌مدت استفاده می‌شود. به‌عنوان‌مثال برای خرید کالا یا پرداخت حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان از چک استفاده می‌شود.

 

از طرف دیگر سفته به‌عنوان یک سند قراردادی معمولاً در روابط تجاری بلندمدت استفاده می‌شود. با ارائه سفته، صادرکننده متعهد می‌شود، مبلغ مشخصی را در زمان معینی پرداخت نماید. علاوه بر مبلغ توافق شده و زمان پرداخت، شرایط دیگری مانند نرخ بهره، تعهدات فرعی و تاریخ سررسید نیز در سفته درج می‌شود. ارائه سفته بیشتر در قراردادهای بلندمدت و تعهداتی مثل اجاره املاک، قرض و تقسیط پرداخت‌ها کاربرد دارد.

در کل، ماده و مفهوم چک و سفته باعث می‌شود هر یک در شرایط و نیازهای متفاوتی استفاده شود؛ بنابراین، در انتخاب بین این دو باید به مورداستفاده و شرایط قرارداد خود دقت کنید و با قوانین و مقررات مربوط به هر یک آشنا باشید در این جا متوجه هستید که کمک‌گرفتن از مشاوره حقوقی چک و سفته چه اهمیتی دارد.

آیا گرفتن چک و سفته برای استخدام قانونی است؟

خیر گرفتن چک و سفته برای استخدام قانونی نیست. چک و سفته اسناد تجاری هستند که بیشتر در روابط مالی و تجاری استفاده می‌شوند.

به‌طورکلی برای استخدام یک فرد اسناد دیگری مانند قرارداد کار، توافقنامه یا سند اجازه کار لازم است. این اسناد مرتبط با شرایط و تعهدات قانونی و قراردادی بین فرد کارجو و کارفرما مشخص خواهند شد. اما در موارد خاص، ممکن است چک یا سفته ضمانت کار به‌عنوان یک اثبات اعتباری فرد متقاضی از وی درخواست شود. در چنین مواردی بدون مشورت با مشاور حقوقی مالی هیچ اقدامی انجام ندهید. برای مشاوره دقیق‌تر در مورداستفاده از اسناد مالی و تجاری مربوط به استخدام، توصیه می‌شود حتماً با یک مشاور حقوقی چک و سفته مشورت کنید.

سفته ضمانت حسن انجام کار

البته در برخی موارد کارفرما می‌تواند با رعایت برخی قوانین برای استخدام شخص از او سفته (ضمانت حسن انجام کار) بگیرید. سفته حسن انجام کار یک نوع سفته است که به‌منظور تضمین انجام صحیح و به‌موقع کار توسط یک شخص یا شرکت صادر می‌شود. در واقع تابعیت سفته حسن انجام کار به عهده شخص صادرکننده سفته قرار دارد و هدف از آن اطمینان حاصل‌کردن از عملکرد صحیح و تکمیل کار واگذار شده به فرد است.

سفته حسن انجام کار معمولاً در قراردادها و تعهداتی که نیاز به تضمین انجام کار صحیح دارند، کاربرد دارد. برخی موارد که ممکن است از سفته حسن انجام کار استفاده شود عبارت‌اند از

قراردادهای خریدوفروش

در برخی موارد، هنگام خریدوفروش کالاها یا خدمات، سفته حسن انجام کار به‌عنوان تضمینی برای ارائه کالا یا انجام خدمات به‌موقع و باکیفیت استفاده می‌شود. درصورتی‌که فروشنده تعهدات خود را نقض کند، سفته اخذ شده، مورد استناد قرار می‌گیرد.

قراردادهای ساخت‌وساز

در پروژه‌های ساخت‌وساز، سفته حسن انجام کار می‌تواند به‌عنوان تضمینی برای اتمام به‌موقع و باکیفیت کار به کارفرما ارائه شود. درصورتی‌که پیمانکار تعهدات خود را به‌درستی اجرا نکند، کارفرما می‌تواند از سفته‌‍ای که در دست دارد، استفاده کند.

قراردادهای حقوقی و قضایی

 در برخی موارد در قراردادهای حقوقی و قضایی ممکن است سفته حسن انجام کار درخواست شود تا تضمین‌کننده انجام تعهدات قراردادی باشد.

در عقد سفته حسن انجام کار، مشخصات مسئولیت‌ها و تعهدات طرفین در سفته نوشته می‌شود. همچنین مبلغ سفته، زمان اعتبار سفته و قوانین مربوطه موردنظر نیز در سفته درج خواهند شد. به‌هرحال در صورت نیاز به صدور سفته حسن انجام کار بهتر است با یک وکیل مالی مشورت کنید تا در مورد نحوه استفاده از سفته و مطابقت آن با قوانین و ضوابط مربوطه بهترین راهکار را به شما ارائه دهد.

توجه داشته باشید که مشاوره حقوقی چک و سفته از مهم‌ترین اقداماتی است که قبل از عقد قراردادها باید به آن توجه کنید.

برای تماس با مؤسسه حقوقی حق ستان بر روی دکمه ی تماس با ما کلیک کنید. در صورتی که مایل به حضور در جلسات رو در رو هستید، آدرس مؤسسه برای مراجعه عبارت است از:

تهران. خیابان رسالت، خیابان هنگام، پلاک 43، طبقه سوم.

شماره تماس و آدرس مشاور حقوقی چک و سفته

اخذ چک و سفته از کارگران توسط کارفرمایان

در قوانین جمهوری اسلامی ایران، اخذ چک و سفته از کارگران توسط کارفرمایان ممنوع است. قسمتی از قوانین کار و قراردادهای کاری در ایران، حفاظت از حقوق کارگران و جلوگیری از سوءاستفاده از قدرت کارفرما را هدف قرار می‌دهد.

بر اساس قوانین کاری ایران، حقوق کارگران باید در قالب حقوق و دستمزد به‌صورت نقدی و به‌موقع پرداخت شود. این بدان معنی است که کارفرما نمی‌تواند از کارگران خود بخواهد که چک یا سفته به‌عنوان جانشینی برای پرداخت حقوق و دستمزد خود ارائه دهند.

همچنین مقامات مربوطه مانند سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و کارگران نیز حق رجوع کارگران در صورت عدم تسویه حقوق و دستمزد خود را تأیید می‌کنند.

درصورتی‌که کارفرما وظیفه پرداخت حقوق و دستمزد را به طور کامل رعایت نمی‌کند، کارگر می‌تواند شکایت خود را به مراجع قضایی و مقامات نظارتی مربوطه ارائه دهد. در چنین مواقعی وکیل مالی با ارائه مشاوره حقوقی چک و سفته می‌توانند از پایمال‌شدن حق شما جلوگیری نماید.

منظور از ظهرنویسی چک چیست؟

ظهرنویسی چک به معنی انتقال آن به فرد دیگری است. با دستوری نوشته شده در پشت چک، صاحب چک حق انتقال آن را به شخص دیگری می‌دهد. این امر به‌عنوان ظهرنویسی یا پشت‌نویسی شناخته می‌شود.

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است باعث شود تا یک چک یا سفته ظهرنویسی شود. این دلایل شامل موارد زیر می‌شوند:

ظهرنویسی برای ضمانت چک

در برخی موارد با امضای پشت چک، شخص تضمین می‌کند که چک پاس خواهد شد و در صورت عدم وصول چک، فرد امضاکننده پشت چک، مسئول پرداخت مبلغ چک خواهد شد.  

ظهرنویسی برای انتقال چک

 زمانی که صاحب چک می‌خواهد آن را به شخص دیگری واگذار کند، می‌تواند چک را ظهرنویسی کند. با دستوری نوشته شده در پشت چک، چک به نفع شخص دیگری به او واگذار می‌شود.

ظهرنویسی برای انتقال وکالت

 اگر صاحب چک می‌خواهد وکالتی به فردی دیگر بدهد تا این فرد بتواند برای او چک را وصول کند، باید چک را ظهرنویسی کند. با این کار فردی که به‌عنوان وکیل چک شناخته شده، می‌تواند چک را در بانک یا مؤسسه مالی موردنظر نقد کرده و مبلغ چک را دریافت کند.

ظهرنویسی برای وثیقه

در برخی موارد صاحب چک، یک چک را به‌عنوان وثیقه یا تضمین برای انجام تعهداتی که دارد، ارائه می‌دهد. با ظهرنویسی چک، این چک به‌عنوان وثیقه برای تضمین انجام تعهدات استفاده می‌شود.

در ظهرنویسی چک، امضای صاحب چک بسیار مهم است؛ ولی مهر تأثیری ندارد. همچنین، نام طرف مقابل نیز باید در پشت چک قید شود، زیرا در قوانین جدید ممنوع است چک را بدون ذکر نام طرف مقابل، نوشت.

توجه داشته باشید که به‌منظور ارائه بهترین راهکارها و رویکردهای مربوط به ظهرنویسی چک، مشاوره و کسب راهنمایی از یک وکیل متخصص در حقوق تجارت و معاملات از اهم واجبات است؛ ازاین‌رو قبل از هر اقدامی به یک مشاور حقوقی چک و سفته مراجعه کنید.  

وکیل مالی چه وظایفی دارد؟

مشاور حقوقی چک و سفته (وکیل مالی) نقش مهمی در معاملات حقوقی و تجاری مرتبط با سفته و چک بر عهده دارد. این وکیل با تخصص خود در حوزه حقوق تجارت و مالی در راه‌اندازی و اجرای صحیح این نوع معاملات به وکلای خود کمک می‌کند.

نقش اصلی وکیل حقوقی مالی در معاملات مرتبط با سفته و چک عبارت‌اند از:

با حق ستان، برحق باش...

در اینجا دررابطه‌با اسناد تجاری، چک و سفته به طور مختصر اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دادیم. اما همان‌طور که می‌دانید قوانین مربوط به اسناد تجاری به‌ویژه چک هر ساله دچار تغییر و تحولاتی می‌شود و مبحث مربوط به تجارت پیچیدگی و دشواری‌های خاص خود را دارد؛ لذا لازم است قبل از انعقاد قرارداد و ارائه چک یا سفته با وکیل حقوقی متخصص در حوزه مالی و تجارت مشورت نمایید.

مشاور حقوقی چک و سفته در پیشبرد مسائل اقتصادی و تجاری جامعه نقش مهمی داشته و مسئولیت محافظت از حقوق موکلان خود را برعهده دارد. در صورت بروز مشکلات مالی در این زمینه می‌توانید از وکلای پایه یک دادگستری مؤسسه حقوقی حق پارسیان (حق ستان)، مشاوره بگیرد. ما جهت اطمینان از گرفتن حقوق قانونی شما گام برمی‌داریم.

جهت تماس با ما بر روی شماره‌های زیر کلیک کنید

تعیین وقت مشاوره

برای گرفتن وقت مشاوره، لطفا فرم تماس زیر را پر کرده و نوع مشاوره خود رابه دقت انتخاب کنید. ساعت و روز انتخابی مشاوره پس از هماهنگی مجدد حقستان تایید نهایی خواهد شد.