فهرست مطالب
تماس با وکلای موسسه حقستان
جهت دریافت مشاوره با وکیل های مجرب و متخصص موسسه حق ستان با ما تماس بگیرید

تعیین وقت مشاوره در واتساپ

ترازو

فرم درخواست مشاوره

قانون تملک آپارتمانها

در ایران، قانون تملک آپارتمان به عنوان یکی از اصول اساسی حقوقی در خصوص مالکیت مسکن به شمار می‌رود. قانون تملک آپارتمان در قانون مدنی تعریف شده است و به واسطه آن، افراد می‌توانند بدون مشکل، مالکیت آپارتمان یا واحد مسکونی را به دست آورند. در این قانون، تملک به معنای مالکیت مال یا حق دارایی است و آپارتمان به عنوان یکی از انواع مال‌ها، تحت حفاظت قانون تملک قرار دارد. بطور خلاصه، قانون تملک آپارتمان به افراد اجازه می‌دهد تا به صورت قانونی مالکیت بر آپارتمان خود را داشته باشند و از آن به عنوان دارایی خود استفاده کنند. می‌توانید برای دریافت اطلاعات حقوقی دقیق درباره قانون تملک آپارتمان از مشاوره حقوقی کیفری یک وکیل پایه یک دادگستری متخصص استفاده کنید. مؤسسه حقوقی حقستان این امکان را برای مخاطبان خود بوجود اورده است که با استفاده از خدمات حقوقی مؤسسه به دریافت اطلاعات حقوقی دقیقی در این حوزه بپردازند و در صورت نیاز از نمایندگی حقوقی بهترین وکلای ملکی نیز بهره‌مند شوند. در این صفحه از سایت حق ستان با ما همراه باشید.

متن کامل قانون آپارتمان‌ها با آخرین اصلاحات

متن کامل قانون تملک آپارتمان‌ها، مصوب ۱۳۴۳/۱۲/۱۶ با آخرین اصلاحات تا تاریخ ۱۳۷۶/۳/۱۱، به شرح زیر است:

بخش اول: تعاریف و مباحث کلی

ماده ۱: در این قانون، اصطلاحات زیر به معنای مشخص شده در ادامه به کار ‌می‌روند:

الف) آپارتمان: واحد مستقل در یک ساختمان چند واحدی که شامل یک یا چند اتاق، حمام، توالت و آشپزخانه است.

ب) مالک: شخص حقیقی یا حقوقی که مالکیت یک واحد آپارتمان را دارد.

ج) مجموعه مسکونی: ساختمان یا بنا‌هایی که شامل چند واحد آپارتمان مستقل هستند.

د) شرکت سهامی: شرکتی است که سرمایه آن به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به میزان سرمایه‌گذاری آن‌ها است.

و) مدیر ساختمان: شخصی که با توجه به قرارداد با مجموعه مسکونی، مسئولیت مدیریت و نظارت بر آن را بر عهده دارد.

ز) کلنگی: تعدادی از واحد‌های آپارتمانی که به صورت یکجا و بدون تقسیم مالکیت به فروش می‌رسند.

ح) صاحب مورد: شخص حقیقی یا حقوقی که به عنوان مالک یا نماینده مالک واحد آپارتمانی یا واحد‌هایی که در یک کلنگی به فروش می‌رسند، در برابر خریدار یا واحد‌هایی که در یک کلنگی به خرید می‌رسند، قرار می‌گیرد.

ماده ۲: تملک آپارتمان‌ها مطابق با شرایط و مقررات این قانون به شرح زیر است:

الف) مجموعه مسکونی می‌بایست قبل از شروع ساخت، مجوز ساخت و کاربری از مراجع حقوقی مسئول دریافت کند برای این منظور مالکین می‌توانند از مشاوره حقوقی بهترین وکلای گروه حقستان استفاده کنند.

ب) واحد آپارتمانی با اخذ مجوز ساخت و کاربری معتبر، قابل تملک است.

ج) تملک آپارتمان‌ها با انتقال مالکیت از طریق قرارداد فروش، وراثت، واگذاری، ازدواج، طلاق و یا سایر روش‌های مشروع انجام می‌شود.

د) تملک واحد آپارتمانی شامل مالکیت بخشی از فضای مشترک ساختمان نیز می‌شود.

ه) قبل از انجام هرگونه انتقال مالکیت، مالک یا نماینده مالک باید هزینه‌های مربوط به مدیریت، نگهداری و بهبود واحد آپارتمانی و فضای مشترک را پرداخت کرده باشد.

و) مالک یا نماینده مالک می‌تواند حق انتفاع یا مشارکت در مالکیت یک واحد آپارتمانی را به شرایط قانونی و معمول و با رعایت شرایط قراردادی به دیگران اجاره کند.

ز) حقوق و مزایای مربوط به مالکیت واحد آپارتمانی قابل واگذاری به دیگران نیست.

ح) مالک یا نماینده مالک باید به صورت مستمر هزینه‌های مربوط به نگهداری، بهسازی و بهبود فضای مشترک را پرداخت کند.

ماده ۳: در صورتی که واحد آپارتمانی از طریق قرارداد فروش به دیگری انتقال یابد، مالک فروشنده موظف است تمامی مطالبات خود را در مقابل خریدار به قصد انجام اعتبارسنجی ارائه کند در این راستا می‌تواند از مشاوره حقوقی وصول مطالبات یک وکیل متخصص نیز استفاده کند.

ماده ۴: در صورتی که مالک یا نماینده مالک واحد آپارتمانی به هر دلیلی اقدام به اجاره یا واگذاری حق انتفاع یا مشارکت خود در مالکیت واحد آپارتمانی به دیگران کند، باید این امر را به مدیر مجموعه مسکونی اطلاع دهد.

ماده ۵: در صورتی که یک واحد آپارتمان در یک کلنگی به فروش می‌رسد، صاحب مورد می‌تواند اقدام به خرید کلنگی یا بخشی از آن کند. در صورت خرید بخشی از کلنگی، صاحب مورد موظف است برای اجرای مقررات مربوط به فضای مشترک و تأمین هزینه‌های آن به نسبت مساحت خریداری شده، به صورت مستقل از دیگر مالکان کلنگی اقدام کند.

ماده ۶: در صورتی که واحد آپارتمانی در یک کلنگی به خرید می‌رسد، خریدار موظف است به تأمین هزینه‌های مربوط به فضای مشترک به نسبت مساحت خریداری شده، به صورت مستقل از دیگر مالکان کلنگی اقدام کند و در صورت عدم پرداخت هزینه‌های مربوط به فضای مشترک، مجموعه مسکونی می‌تواند از او مطالبات خود را دریافت کند.

ماده ۷: مالک یا نماینده مالک واحد آپارتمانی موظف است به تمامی مقررات و شرایط قانونی و معمول مربوط به واحد آپارتمانی و فضای مشترک آن پایبند باشد.

ماده ۸: مدیر مجموعه مسکونی موظف است به تأمین نظافت، نگهداری، بهسازی، ایمنی و امنیت و تأمین سایر خدمات مورد نیاز مجموعه مسکونی در مسیر قانونی و با رعایت شرایط قراردادی اقدام کند.

ماده ۹: مواردی که مالک یا نماینده مالک واحد آپارتمانی موظف به پرداخت هستند، عبارتند از:

الف) هزینه‌های مربوط به نگهداری، بهسازی و بهبود فضای مشترک.

ب) هزینه‌های مربوط به خدماتی که در قرارداد مدیریت مجموعه مسکونی ذکر شده است.

ج) هزینه‌های مربوط به مصرف آب، برق، گاز و سایر امور مشابه.

د) هزینه‌های مربوط به بیمه ساختمان و تأمین امنیت مجموعه مسکونی.

ماده ۱۰: در صورتی که مالک یا نماینده مالک واحد آپارتمانی به هر دلیلی از پرداخت هزینه‌های مربوط به فضای مشترک و خدمات مجموعه مسکونی خودداری کند، مجموعه مسکونی می‌تواند با اعلام قبلی به مالک یا نماینده مالک، از مطالبات خود در برابر آن استفاده کند.

ماده ۱۱: در صورتی که مالک یا نماینده مالک واحد آپارتمانی تأخیر در پرداخت هزینه‌های خود داشته باشد، مجموعه مسکونی می‌تواند به صورت قانونی و با رعایت شرایط قراردادی، به مراجع قضایی مربوطه مراجعه کند.

ماده ۱۲: مالک یا نماینده مالک واحد آپارتمانی می‌تواند با رعایت شرایط قانونی و معمول، مطالبات خود در برابر سایر مالکان واحد‌های آپارتمانی را در مورد مسائل مشترک اعم از فضای مشترک و خدمات مجموعه مسکونی اعلام کند. به عنوان مثال، مالک یا نماینده مالک واحد آپارتمانی می‌تواند در صورت نقض مقررات مربوط به نگهداری و بهسازی فضای مشترک، از مجموعه مسکونی مطالبه کند که این مقررات رعایت شود و هزینه‌های لازم برای این کار پرداخت شود.

همچنین، مالک یا نماینده او می‌تواند اعتراض خود را در مورد تصمیمات مدیر مجموعه مسکونی با رعایت شرایط قانونی و معمول اعلام کند.

به علاوه، ماده ۱۳ قانون مدیریت مشارکتی مجموعه‌های مسکونی ایران مصوب ۱۳۸۶، به مالک یا نماینده مالک واحد آپارتمانی حق داده است تا در مورد تصمیمات مدیر مجموعه مسکونی به دادگاه اعتراض کند.

قانون تملک آپارتمان چیست

طرز انتخاب و وظائف و تعهدات مدیر در قانون تملک آپارتمان‌ها

در قانون تملک آپارتمان در ایران، مدیر ساختمان به عنوان مسئول اجرایی و مدیریتی ساختمان، با وظایف و تعهدات خاصی مواجه است. در ادامه به برخی از وظایف و تعهدات مدیر ساختمان در قانون تملک آپارتمان اشاره خواهیم کرد:

  1. انتخاب مدیر ساختمان: مدیر ساختمان توسط مجمع ساکنین انتخاب می‌شود. مجمع ساکنین باید در جلسه‌ای که با حضور حداقل دو سوم از ساکنین برگزار می‌شود، با تصویب اکثریت آراء مدیر ساختمان را انتخاب کند.
  2. مدیریت ساختمان: مدیر ساختمان مسئول مدیریت ساختمان و انجام وظایف مربوط به نظافت، نگهداری و تعمیرات عمومی ساختمان است.
  3. صدور قبض: مدیر ساختمان مجاز به صدور قبض برای هزینه‌های اجرایی و مدیریتی ساختمان است.
  4. حسابرسی: این فرد می‌بایست در پایان هر سال مالی، صورت‌های مالی ساختمان را به حسابرس یا واحد حسابرسی معرفی و با آن‌ها همکاری کند.
  5. تعهدات مدیر: همچنین باید در اجرای وظایف خود، با توجه به ضوابط و مقررات قانونی، شفافیت و عدالت را رعایت کند و برای حفظ منافع ساکنین ساختمان تلاش کند.
  6. پاسخگویی به ساکنین: مدیر ساختمان باید پاسخگوی ساکنین ساختمان باشد و به درخواست‌های آن‌ها پاسخ دهد.

حال لازم است بدانید مطابق با ماده 8 قانون تملک آپارتمان‌ها، در صورتی که تعداد مالکین واحد‌ها بیشتر از سه نفر باشد آنگاه مجمع عمومی مالکین باید مدیری از بین اعضای ساختمان(مالکین) برای مدیریت امور ساختمان انتخاب کند.

قانون تملک آپارتمان‌ها در مورد مشاعات ساختمان

در قانون تملک آپارتمان در ایران، مشاعات ساختمان به عنوان بخشی از ساختمان مورد توجه قرار می‌گیرد. مشاعات ساختمان شامل پله‌ها، پارکینگ‌ها، راهرو‌ها، سرویس‌های بهداشتی، نگهبانی و غیره می‌شود. در ادامه به برخی از مسائل مربوط به مشاعات ساختمان در قانون تملک آپارتمان اشاره خواهیم کرد:

  1. مالکیت مشاعات: مشاعات ساختمان به صورت مشترک متعلق به تمامی ساکنین ساختمان هستند. در واقع، هر ساکن به نسبت مالکیت خود در واحد مسکونی، مالکیت بخشی از مشاعات را دارد.
  2. استفاده از مشاعات: ساکنین ساختمان می‌توانند از مشاعات ساختمان به طور مشترک استفاده کنند، اما باید در استفاده خود محدودیت‌های قانونی را رعایت کنند و از آن‌ها به نحوی استفاده کنند که منافع دیگر ساکنین ساختمان را به هیچ وجه به خطر نیندازند.
  3. تعهدات ساکنین: ساکنین ساختمان می‌بایستی در هنگام استفاده از مشاعات ساختمان، اقدامات لازم برای حفظ نظافت، سلامت و ایمنی مشاعات را انجام دهند و در صورت بروز خسارت به مشاعات، تعهدات خود را برای تعمیر و بازسازی آن‌ها بپذیرند.
  4. مدیریت مشاعات: مدیر ساختمان مسئول مدیریت مشاعات ساختمان است و باید در نظارت بر تعمیرات و نگهداری مشاعات، همکاری با ساکنین ساختمان داشته باشد.
  5. هزینه‌های مشاعات: هزینه‌های مشاعات ساختمان بر عهده تمامی ساکنین ساختمان است و باید در هنگام تقسیم هزینه‌ها بین ساکنین، از معیار‌های عادلانه و مقتضی استفاده شود.

قانون تملک آپارتمان‌ها در مورد آسانسور

آسانسور به عنوان یکی از اجزای مهم و ضروری ساختمان، در قانون تملک آپارتمان در ایران مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه به برخی از مسائل مربوط به آسانسور در قانون تملک آپارتمان اشاره خواهیم کرد:

  1. نصب، نگهداری و تعمیر آسانسور: طبق مفاد قانون، نصب، نگهداری و تعمیر آسانسور به عهده صاحب ساختمان است. صاحب ساختمان می‌بایستی از نصب و نگهداری آسانسور به نحوی که ایمنی و سلامت عمومی را تأمین کند، اطمینان حاصل کند.
  2. تعهدات صاحب ساختمان: صاحب ساختمان باید ضمن نصب و نگهداری آسانسور، از تعمیر و بازسازی آن به نحوی که ایمنی و سلامت عمومی تأمین شود، اطمینان حاصل کند. صاحب ساختمان همچنین باید هرگونه اختلال در عملکرد آسانسور را به سرعت رفع کند.
  3. مدیریت آسانسور: مدیر ساختمان مسئول مدیریت آسانسور است و باید در نظارت بر تعمیرات و نگهداری آن، همکاری لازم با صاحب ساختمان را داشته باشد.
  4. استفاده از آسانسور: ساکنین ساختمان می‌بایستی در استفاده از آسانسور، اقدامات لازم برای حفظ نظافت و سلامت آن را انجام دهند و در صورت بروز خسارت به آن، تعهدات خود را برای تعمیر و بازسازی آن بپذیرند.
  5. ایمنی آسانسور: برای حفظ ایمنی آسانسور، باید بر اساس مقررات ایمنی، آن را مورد بازرسی و تست قرار داد. همچنین، در صورت عدم ایمنی آسانسور، باید به سرعت اقدامات لازم برای رفع مشکل انجام شود.

قانون تملک آپارتمان‌ها حق شارژ

در قانون تملک آپارتمان در ایران، حق شارژ به عنوان یکی از مسائل مهم مربوط به مالکیت و استفاده از آپارتمان مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه به برخی از مسائل مربوط به حق شارژ در قانون تملک آپارتمان اشاره خواهیم کرد:

  1. مفهوم حق شارژ: حق شارژ به عنوان یکی از حقوق مالکیتی مالک آپارتمان، به معنای حق استفاده از برخی از امکانات و خدمات مشترک ساختمان مانند آسانسور، پارکینگ، نگهبانی و غیره است.
  2. نسبت حق شارژ: نسبت حق شارژ هر واحد مسکونی بر اساس مساحت آن واحد و یا سایر معیار‌های مشخص شده در سند تملک مشخص می‌شود. در واقع، هر مالک آپارتمان باید به نسبت حق مالکیت خود در واحد مسکونی، حق شارژ خود را پرداخت کند.
  3. مقررات حق شارژ: مقررات مربوط به حق شارژ باید در سند تملک آپارتمان و قرارداد مدیریت ساختمان مشخص شود. این مقررات شامل مشخصات حق شارژ، مبلغ پرداختی، تاریخ پرداخت و شرایط دیگر مربوط به حق شارژ می‌شود.
  4. تعهدات مالک آپارتمان: مالک آپارتمان می‌بایستی به موجب مقررات حق شارژ، حق شارژ خود را به مدیر ساختمان پرداخت کند. همچنین، مالک باید در استفاده از امکانات و خدمات مشترک ساختمان، به نحوی عمل کند که منافع دیگر ساکنین را به خطر نیاندازد.
  5. مطالبه قانونی حق شارژ: در صورت عدم پرداخت حق شارژ توسط مالک، مدیر ساختمان می‌تواند با رعایت مقررات قانونی، از طریق دادگاه پرداخت حق شارژ را از مالک آپارتمان بخواهد.

قانون تملک آپارتمان‌ها در مورد شارژ واحد‌های خالی

به طور کلی، شارژ واحد‌های خالی در قانون تملک آپارتمان‌ها به عنوان یکی از مواردی که به مدیریت ساختمان و حقوق مالکان و ساکنان مربوط می‌شود به شرح زیر می‌باشد:

ماده 14: مدیر ساختمان باید برای تأمین هزینه‌های تعمیرات و نگهداری مستلزمات عمومی ساختمان و همچنین پرداخت مطالبات قانونی مربوط به ساختمان، مبالغ مورد نیاز را از مالکان و ساکنان دریافت کند. این مبالغ بر اساس تعداد واحد‌های مسکونی و تجاری و نیز نحوه استفاده از مستلزمات عمومی ساختمان، تعیین می‌شود. از این ماده می‌توان درک کرد که مدیر ساختمان می‌تواند برای تأمین هزینه‌های تعمیرات و نگهداری مستلزمات عمومی ساختمان و پرداخت مطالبات قانونی مربوط به ساختمان، مبالغی را از مالکان و ساکنان دریافت کند. بر اساس این ماده، شارژ واحد‌های خالی نیز می‌تواند در میان مبالغی باشد که برای تأمین هزینه‌های ساختمان از مالکان و ساکنان دریافت می‌شود. همچنین، شارژ واحد‌های خالی می‌تواند در تعیین مبالغ مورد نیاز براساس تعداد واحد‌های مسکونی و تجاری و نیز نحوه استفاده از مستلزمات عمومی ساختمان تأثیرگذار باشد. از طرفی باید گفت که در برخی موارد، مدیر ساختمان می‌تواند برای جبران خساراتی که به ساختمان وارد شده است، هزینه را از مالک واحد خالی دریافت کند. این موضوع به شرطی ممکن است که مالک واحد خالی مسئول خسارت باشد و در قرارداد اجاره نیز به این موضوع اشاره شده باشد. با این حال، این موضوع به عنوان یک مورد جداگانه و مستقل از شارژ واحد‌های خالی در قانون تملک آپارتمان‌ها بررسی می‌شود.

قانون تملک آپارتمان‌ها در مورد پارکینگ

در قانون تملک آپارتمان‌ها، موضوع پارکینگ نیز به عنوان یکی از مسائلی که به مدیریت ساختمان و حقوق مالکان و ساکنان مربوط می‌شود، مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس ماده 13 قانون تملک آپارتمان‌ها، مالک واحد هرگاه بخواهد از حق بهره‌مندی از محل پارکینگ واحد خود استفاده کند، باید هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری آن را پرداخت کند. همچنین، ماده 14 این قانون تعیین می‌کند که مدیر ساختمان برای تأمین هزینه‌های تعمیرات و نگهداری مستلزمات عمومی ساختمان، می‌تواند از مالکان و ساکنان هزینه‌هایی را دریافت کند که بر اساس تعداد واحد‌های مسکونی و تجاری و نیز نحوه استفاده از مستلزمات عمومی ساختمان تعیین می‌شود. بنابراین، با توجه به این دو ماده، می‌توان گفت که هزینه‌های مربوط به تعمیر و نگهداری محل پارکینگ واحد، بر عهده مالک واحد است و در صورت استفاده از آن، باید هزینه‌های مربوطه را پرداخت کند. همچنین، مدیر ساختمان می‌تواند برای تأمین هزینه‌های تعمیرات و نگهداری مستلزمات عمومی ساختمان، هزینه‌هایی را از مالکان و ساکنان دریافت کند که می‌تواند شامل هزینه‌های مربوط به پارکینگ واحد‌ها نیز باشد. در برخی موارد، مسأله پارکینگ می‌تواند موضوعی بحث برانگیز باشد، به خصوص در ساختمان‌هایی که تعداد واحد‌های مسکونی بیشتری نسبت به محل پارکینگ دارند. در این موارد، ممکن است مالکان و ساکنان به توافقاتی برسند که برای تأمین نیاز‌های پارکینگ، مثلاً ایجاد پارکینگ‌های عمومی در ساختمان یا استفاده از پارکینگ‌هایی در نزدیکی ساختمان، اتخاذ شود.

قانون تملک آپارتمان‌ها در مورد بیمه آتش سوزی

در قانون تملک آپارتمان در ایران، بیمه آتش سوزی به عنوان یکی از مسائل مهم مربوط به مالکیت و استفاده از آپارتمان مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه به برخی از مسائل مربوط به بیمه آتش سوزی در قانون تملک آپارتمان اشاره خواهیم کرد:

  1. الزام بیمه آتش سوزی: طبق مفاد قانون، مالکان واحد‌های مسکونی و تجاری در ساختمان‌های چند واحدی می‌بایستی برای واحد‌های خود، بیمه نامه آتش سوزی بگیرند.
  2. محتوای بیمه نامه: بیمه نامه آتش سوزی باید شامل محتویات واحد مسکونی، سطح واحد، میزان سرمایه‌گذاری و محل واحد باشد. همچنین، بیمه نامه باید شامل مبلغ بیمه، مدت بیمه، شرایط پرداخت و شرایط دیگر مرتبط با بیمه باشد.
  3. تعهدات مالک: مالک واحد مسکونی باید نسبت به پرداخت مبلغ بیمه، همکاری با شرکت بیمه و اطلاع‌رسانی به شرکت بیمه در صورت وقوع حادثه، تعهداتی داشته باشد.
  4. تحمیل مسئولیت: ساکنین واحد‌های مسکونی به هر دلیلی از وجود بیمه نامه آتش سوزی معاف نمی‌شوند و در صورت وقوع حادثه، نیاز است که مسئولیت خسارت‌ها بر اساس قوانین مربوط به مالکیت مشترک، تقسیم شود.
  5. تأمین امنیت: صاحبان ساختمان باید از تأمین امنیت در مقابل آتش سوزی، با استفاده از تجهیزات ضد حریق و ایمنی مناسب، اطمینان حاصل کنند.

قانون تملک آپارتمان چیست

فروش انباری به ساکنان خارج از آپارتمان

طبق قانون تملّک آپارتمان‌ها و آیین‌نامة اجرایی آن، انباری یا پارکینگ جزء قسمت‌های مشترک آپارتمان نبوده و از قسمت‌های اختصاصی آپارتمان به حساب می‌آید. همچنین باید یادآور شد از آن روی که از لوازم و ملحقّات آپارتمان است، نمی‌تواند مالک مستقل داشته باشد؛ بنابراین فروش انباری یا پارکینگ با روح قانون تملّک آپارتمان‌ها که از قواعد آمره است، سازگاری ندارد.

دیگران بدون داشتن مالکیّت بر آپارتمان یا حق استفاده از قسمت‌های اشتراکی از یک مجتمع مسکونی، نمی‌توانند اقدام به پارک خودرو یا تصرف انباری و یا استفاده‌های دیگر کنند. همچنین حق استفاده از قسمت‌های اشتراکی تنها برای مالکان یا متصرّفان آپارتمان‌ها شناخته شده است.

با توجه به آنچه بیان شد، مالک آپارتمان نمی‌تواند آپارتمان خود را به شخصی بفروشد و در عین حال پارکینگ یا انباری آن را که معمولاً در سند تفکیکی دارای پلاک جداگانه‌ای نیست، به دیگری انتقال دهد و اگر فرضاً خریدار آپارتمان هم راضی شده باشد که آپارتمان را بدون پارکینگ یا انباری معامله کند، باز هم مالک نمی‌تواند آن‌ها را به غیر از مالکان آن مجموعه بفروشد. همچنین در صورت فروش به غیر، چنانچه مبایعه‌نامه عادی باشد، این عمل دارای اثر قانونی نیست و اگر رسمی باشد، مالک یا مالکان سایر طبقات به‌عنوان ذی‌نفع می‌توانند بطلان این معامله را از دادگاه خواستار شوند.

دیگران بدون داشتن مالکیّت بر آپارتمان یا حق استفاده از قسمت‌های اشتراکی از یک مجتمع مسکونی، نمی‌توانند اقدام به پارک خودرو یا تصرف انباری و یا استفاده‌های دیگر کنند. همچنین حق استفاده از قسمت‌های اشتراکی تنها برای مالکان یا متصرّفان آپارتمان‌ها شناخته شده است. از این روی، باید گفت: این کار امکان عملی ندارد و مستلزم مزاحمت مالکان و متصرّفان سایر طبقات و تجاوز به حقوق آن‌ها محسوب می‌شود.

با توجه به آنچه بیان شد، مالک آپارتمان نمی‌تواند آپارتمان خود را به شخصی بفروشد و در عین حال پارکینگ یا انباری آن را که معمولاً در سند تفکیکی دارای پلاک جداگانه‌ای نیست، به دیگری انتقال دهد و اگر فرضاً خریدار آپارتمان هم راضی شده باشد که آپارتمان را بدون پارکینگ یا انباری معامله کند، باز هم مالک نمی‌تواند آن‌ها را به غیر از مالکان آن مجموعه بفروشد.
همچنین در صورت فروش به غیر، چنانچه مبایعه‌نامه عادی باشد، این عمل دارای اثر قانونی نیست و اگر رسمی باشد، مالک یا مالکان سایر طبقات به‌عنوان ذی‌نفع می‌توانند بطلان این معامله را از دادگاه خواستارشوند.

خلاصه مطلب

در کل، قوانین و مقررات مربوط به مدیریت مشارکتی مجموعه‌های مسکونی در ایران به منظور حفظ حقوق و عدالت بین مالکان واحد‌های آپارتمانی و تأمین نظافت، نگهداری، بهسازی، ایمنی و امنیت فضای مشترک و خدمات مجموعه مسکونی تدوین شده است. در این مقاله ضمن بررسی کلی متن قانون تملک آپارتمان‌ها و اصلاحات اعمال شده بر روی آن به برخی از امور حقوقی مشترک بین مالکین یک آپارتمان نیز پرداختیم. در این راستا در صورت وجود هرگونه مشکل حقوقی افراد و مالکین می‌توانند با یک وکیل ملکی یا وکیل پایه یک دادگستری در ارتباط بوده و از مشاوره حقوقی کیفری او به نحو احسن استفاده کنند. همچنین از دیگر خدمات حقوقی حقستان؛ همکاری با بهترین وکیل طلاق، وکیل مهریه و وکیل چک و سفته برای ارائه مشاوره حقوقی طلاق و مشاوره حقوقی مهریه است. با سپاس از همراهی شما با حق ستان.

سؤالات متداول

  1. ماده 47 ساختمان چیست؟

ماده 47 ساختمان، مربوط به نگهداری حیوانات و اشیاء شخصی و اضافی در یک ساختمان است که باید به گونه‌ای باشد که موجب آزار و مزاحمت برای دیگران مالکین نشود.

  1. ماده 11 قانون تملک آپارتمان‌ها

ماده 11 قانون تملک آپارتمان‌ها، مربوط به حقوق و تعهدات مالکان و ساکنان واحد‌های مسکونی و تجاری در ساختمان‌های آپارتمانی است که به عنوان یک قانون کشوری به تصویب رسیده است.

  1. تفسیر ماده 5 قانون تملک آپارتمان‌ها چیست؟

ماده 5 قانون تملک آپارتمان‌ها، مربوط به تعیین حداکثر تعداد افرادی است که می‌توانند در هر واحد مسکونی ساکن باشند. همچنین به ممنوعیت امور بازرگانی در ساختمان‌های مسکونی و تجاری اشاره دارد.

  1. ماده ۴ قانون تملک آپارتمان‌ها چه می‌گوید؟

ماده 4 قانون تملک آپارتمان‌ها، به سهم هر یک از مالکین از امکانات و فضا‌های اشتراکی و پرداخت حق شارژ حتی به شرط عدم سکونت در واحد مسکونی اشاره دارد.

  1. ماده 56 قانون آپارتمان نشینی چیست؟

ماده 56 قانون آپارتمان نشینی، مربوط به موضوعاتی از جمله مراقبت از سلامتی و بهداشت ساکنین، ایجاد امکانات عمومی و ارائه خدمات مورد نیاز ساکنین در ساختمان‌های آپارتمانی است. در این راستا حمل و نقل اسباب و وسایل منزل یا زباله با استفاده از اسانسور ممنوع است.

جهت تماس با ما بر روی شماره‌های زیر کلیک کنید

تعیین وقت مشاوره

برای گرفتن وقت مشاوره، لطفا فرم تماس زیر را پر کرده و نوع مشاوره خود رابه دقت انتخاب کنید. ساعت و روز انتخابی مشاوره پس از هماهنگی مجدد حقستان تایید نهایی خواهد شد.