تفتیش خودرو یا افراد

عموم مردم گمان میکنند نیروهای بسیج در هر زمان و مکان که اراده کنند میتوانند ایستگاه بازرسی دایر کرده و مبادرت به تفتیش خودرو یا افراد کنند ولی این باور غلط است. به عنوان نخستین مقدمه باید بررسی شود چه اشخاصی ضابط دادگستری هستند ؟

مطابق قانون آیین دادرسی کیفری: ضابط دادگستری ماموری است که تحت نظارت و تعلیمات دادستان وظایفی از قبیل کشف جرم، حفظ آثار و علایم جرم و غیره را برعهده دارد.

ضابطان دادگستری دو دسته هستند: ظابطان عام و دیگری ضابطان خاص.

  1. ضابطین عام، ضابطینی هستند که در مورد کلیه جرایم، صلاحیتی عام جهت اقدام دارند و تکالیف و اختیارات آنها محدود به جرایمی معین یا شرایط خاصی نیست. تنها مصداق ضابط عام، نیروی انتظامی است.
  2. ضابطان خاص شامل مقامات و مامورانی است که به موجب قوانین خاص در حدود وظایف محول شده ضابط دادگستری هستند. مانند پرسنل زندان نسبت به امور زندانیان یا نیروهای مقاومت بسیج در شرایط خاص.

مامورین نیروی مقاومت بسیج(به موجب قانون حمایت قضایی از بسیج مصوب ۱ر۱۰ر۷۱ ) در صورت دارا بودن مجوز_مخصوص، عدم حضور دیگر ضابطین و صرفاً در جرایم مشهود ضابط تلقی می شوند.

فهرست مطالب

تماس با وکلای موسسه حقستان
جهت دریافت مشاوره با وکیل های مجرب و متخصص موسسه حق ستان با ما تماس بگیرید

تعیین وقت مشاوره در واتساپ

ترازو

فرم درخواست مشاوره

تعیین وقت مشاوره در واتساپ

مشاوره با وکلا

جهت تماس با ما بر روی شماره‌های زیر کلیک کنید

تعیین وقت مشاوره

برای گرفتن وقت مشاوره، لطفا فرم تماس زیر را پر کرده و نوع مشاوره خود رابه دقت انتخاب کنید. ساعت و روز انتخابی مشاوره پس از هماهنگی مجدد حقستان تایید نهایی خواهد شد.