دریافت مجوز تغییر کاربری اراضی چگونه است

دریافت مجوز تغییر کاربری

همانطور که وکیل ملکی در بخش پیشین تشریح کرد تغییر کاربری اراضی بدون دریافت مجوز از کمیسیونی خاص، غیر مجاز محسوب میشود. در حال حاضر به معرفی این کمیسیون و نحوه دریافت مجوز میپردازیم. از نظر وکیل ملکی اهمیت این موضوع بدان جهت است که در تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی تشخیص موارد تغییر کاربری ضروری به عهده این کمیسیون است پس لازم است بدانید وکیل ملکی از کدام کمیسیون و به چه نحوی مجوز شما را دریافت میکند.

کمیسیون موضوع تبصره یک ماده یک قانون:

تشخیص موارد ضروری تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ ها در هر استان به عهده کمیسیونی مرکب از رئیس سازمان مسکن و شهرسازی، مدیر کل حفاظت محیط زیست استان و یک نماینده از طرف استاندار میباشد که به ریاست جهاد کشاورزی تشکیل میشود. نماینده دستگاه اجرایی مربوطه نیز میتواند بدون حق رای شرکت داشته باشد. حضور وکیل ملکی در جریان پرونده میتواند به اقناع اعضای کمیسیون و نیز تسریع روند کار بسیار کمک کند.

مدارک لازم جهت دریافت مجوز:

لازم است متقاضی تغییر کاربری، مدارک زیر را پیوست درخواست خود کند.

  • دلیل مالکیت که هریک از موارد زیر میتواند دلیل مالکیت تلقی شود.
  • سند رسمی مالکیت
  • احکام قطعی محاکم قضایی مبنی بر مالکیت متقاضی
  • تایید تصرف مالکانه متقاضی توسط شورای اسلامی محل در مناطقی که املاک به ثبت نرسیده اند.
  • طرح مورد نظر و نقشه عرصه مورد اجرای طرح متقاضی

روند انجام کار:

متقاضی مدارک و مستندات خود را به دبیرخانه کمیسیون ارائه میکند. در صورت کامل بودن مدارک، دبیر کمیسیون آن را به مدیریت جهاد کشاورزی ارسال میکند. طرح موضوع در کمیسیون با رعایت نوبت و ظرف دو ماه به طول می­انجامد. مهلت دو ماهه از زمان ثبت کامل تقاضا صورت میگیرد. در صورتیکه کمیسیون انجام استعلام و تحقیقات را جهت رسیدگی به تقاضای تغییر کاربری لازم بداند مدت زمان سپری شده در این خصوص جزء مهلت دو ماهه محسوب نمیشود.

تقویم اراضمجوز تغییر کاربری ی زراعی و باغ ها:

در این خصوص وکیل ملکی به بیانی ساده تر توضیح میدهد اگر مالک تصمیم داشته باشد اقدام به تغییر کاربری کند، پس از دریافت مجوز قانونی باید معادل هشتاد درصد قیمت روز اراضی و باغ ها را به حساب خزانه کل واریز کند. به علت نوسانات قیمت اراضی، قیمت تقویمی شش ماه معتبر خواهد بود. پس از انقضای مدت شش ماهه و عدم واریز عوارض، مجددا تعیین عوارض خواهد شد. دریافت مجوز تغییر کابری اراضی عموما نیازمند طی کردن مسیر دشواری است. اما همراهی یک وکیل میتواند به آسان شدن این مسیر کمک کند.

فهرست مطالب

تماس با وکلای موسسه حقستان
جهت دریافت مشاوره با وکیل های مجرب و متخصص موسسه حق ستان با ما تماس بگیرید

تعیین وقت مشاوره در واتساپ

ترازو

فرم درخواست مشاوره

تعیین وقت مشاوره در واتساپ

مشاوره با وکلا

جهت تماس با ما بر روی شماره‌های زیر کلیک کنید

تعیین وقت مشاوره

برای گرفتن وقت مشاوره، لطفا فرم تماس زیر را پر کرده و نوع مشاوره خود رابه دقت انتخاب کنید. ساعت و روز انتخابی مشاوره پس از هماهنگی مجدد حقستان تایید نهایی خواهد شد.