چک و مزایای آن کدام چیست؟

چک و مزایای آن کدام چیست؟

مزایای آن کدام است؟

چک به چهار نوع صادر می شود، چک عادی، چک تایید شده، چک تضمین شده، چک مسافرتی، هرگاه بانک طبق قوانین ایران چک صادر نموده باشد و درموعد مقرر وجه نقد درحساب نباشد برگشت می شود و دارنده می تواند مطابق قوانین ایران برای صدور اجراییه و اخذ گواهی نامه عدم پردا خت به اجرای ثبت محل مراجعه نماید. اجرای ثبت در صورتی که مطابقت امضای چک را با نمونه امضا صادرکننده دربانک، که از طرف بانک گواهی شده باشد، دستور اجرا صادر می نماید. دارنده چک شخصی است که چک دروجه اوصادر شده و به نام او پشت نویسی شده، یا حامل چک، (درمورد چکهای دروجه حامل) یا قائم مقام قانونی آنها

دارنده چک می تواند محکومیت صادرکننده را نسبت به پرداخت کلیه خسارات و هزینه های وارد شده که مستقیما وبه طور متعارف درجهت وصول طلب خود ازناحیه وی متحمل شده است، اعم از آن که قبل از صدور حکم یاپس ازآن باشد، از دادگاه تقاضا نماید درصورتی که دارنده چک جبران خسارت و هزینه های مزبور راپس از صدورحکم یا پس از آن باشد، از دادگاه تقاضانماید، درصورتی که دارنده چک جبران خسارت و هزینه های مزبور را پس از صدور حکم درخواست کند، باید درخواست خود را به دادگاه صادرکننده حکم تقدیم نماید. صادرکننده چک نباید قلم خوردگی درمتن چک داشته باشد که دراین صورت بانک از پرداخت آن جلوگیری می کند. چک فقط در تاریخ مندرج در آن یاپس ازآن قابل وصول است.

چک و مزایای آن کدام چیست؟

هرگاه وجه چک به علتی مندرج درماده 3 پرداخت نشود بانک مکلف است بنا به درخواست دارنده چک فورا غیرقابل پرداخت بودن آن را درسامانه یکپارچه بانک مرکزی ثبت نماید. و با دریافت کد رهگیری ودرج آن در گواهینامه عدم پرداخت آن رامهر و امضا کند و به متقاضی درخواست تقدیم کند. به گواهینامه های دارای کد رهگیری درمراجع ثبتی وقضایی ترتیب اثر نمی دهند. چک مزبور نسبت به مبلغی که پرداخت نگردیده، بی محل محسوب می شود. و به گواهینامه فاقد کد رهگیری در مراجع قضایی و ثبتی ترتیب اثر داده نمی شود. بعد از ثبت در سامانه، غیرقابل پرداخت بودن یا کسری مبلغ چک در سامانه بانک مرکزی به صورت سیستمی به همه بانکها، برای اطلاع عموم منتقل می شود. در این صورت همه بانکها تا رفع سوء اثر ازچک، اقدامات زیر رانسبت به صاحب حساب اعمال نمایند.

چک و مزایای آن کدام چیست؟

  1. عدم افتتاح حساب وصدور کارت بانکی جدید
  2. مسدود نمودن کلیه حسابهای بانکی
  3. عدم افتتاح اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی
  4. عدم پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی یا صدور ضمانت نامه های ارزی یا ریالی

شماره تماس 02177494349

 

فهرست مطالب

تماس با وکلای موسسه حقستان
جهت دریافت مشاوره با وکیل های مجرب و متخصص موسسه حق ستان با ما تماس بگیرید

تعیین وقت مشاوره در واتساپ

ترازو

فرم درخواست مشاوره

تعیین وقت مشاوره در واتساپ

مشاوره با وکلا

جهت تماس با ما بر روی شماره‌های زیر کلیک کنید

تعیین وقت مشاوره

برای گرفتن وقت مشاوره، لطفا فرم تماس زیر را پر کرده و نوع مشاوره خود رابه دقت انتخاب کنید. ساعت و روز انتخابی مشاوره پس از هماهنگی مجدد حقستان تایید نهایی خواهد شد.