دستور العمل تکریم ارباب رجوع

دستور العمل تکریم ارباب رجوع

تصویب دستورالعمل تکریم ارباب رجوع در محاکم

معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: قطعاً برخی مشکلات اخلاقی و رفتاری در دادسراها و محاکم وجود دارد و کسی نمی تواند آن را انکار کند اما آنقدر نیست که بزرگنمایی می شود و آن را به همه سرایت می دهند.

حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی در خصوص وضعیت تکریم ارباب رجوع در دستگاه قضایی گفت: تکریم ارباب رجوع یک موضوع عمومی است که باید در تمام دستگاه ها مورد توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه بحث تکریم ارباب رجوع در هر دستگاهی با شدت و ضعف همراه است، افزود: برخی افراد رفتارهای نامناسبی دارند؛ به عنوان مثال گاهی متصدی یک بانک هم با بداخلاقی کار ارباب رجوع را انجام می دهد و قضات و کارمندان قضایی هم در همین جو عمومی نفس می کشند و تافته جدا بافته نیستند.

صادقی با اشاره به دو مأموریت مهم معاونت فرهنگی قوه قضاییه اظهارکرد: زمانی که این معاونت راه اندازی شد دو مأموریت مهم را ترسیم کردیم؛ یکی از این مأموریت ها ارتقای فرهنگ دینی و اخلاقی درون قوه قضاییه و دیگری ارتقای فرهنگ عمومی جامعه در مسایل حقوقی و قضایی بود.

بزرگنمایی مشکلات اخلاقی و رفتاری در قوه قضاییه

معاون فرهنگی قوه قضاییه تصریح کرد: بنا را بر ارتقای فرهنگ دینی و اخلاقی درون قوه قضاییه قرار دادیم تا اصلاح را ابتدا از خودمان شروع کنیم. وی با بیان اینکه بیشترین سهم فعالیت ها در معاونت فرهنگی قوه قضاییه به موضوع ارتقای فرهنگ دینی و اخلاقی در درون دستگاه قضا اختصاص دارد، افزود: قطعاً مشکلات اخلاقی و رفتاری وجود دارد و کسی نمی تواند آن را انکار کند اما آنقدر نیست که بزرگنمایی می شود و آن را به همه سرایت می دهند.

برگزاری ۶۰۰ کارگاه اخلاق حرفه ای

صادقی با بیان اینکه در دستگاه قضایی، کارمندان و قضات نمونه زیادی داریم، گفت: بسیاری از قضات و کارمندان قضایی با اخلاق مناسب و محترمانه ای با مراجعه کننده رفتار می کنند و ما هم تلاش زیادی کردیم اخلاق حرفه ای را تعلیم و توسعه دهیم؛ در همین راستا تاکنون ۶۰۰ کارگاه اخلاق حرفه ای در سراسر کشور برگزار شده است.

معاون فرهنگی قوه قضاییه با تأکید بر اینکه هدف از برپایی این کارگاه ها آشنایی با مفاهیم اخلاقی و فرهنگ سازی در این زمینه است، بیان کرد: به نظر ما تاکنون آشنایی خوبی حاصل و گام های مناسبی در این راستا برداشته شده است؛ البته هنوز برای تبدیل به فرهنگ باید گام های بلندتری برداریم.

♨️ تصویب دستورالعمل تکریم ارباب رجوع

وی ادامه داد: خوشبختانه اخلاق حرفه ای به عنوان یک مفهوم جدی در دستگاه قضایی جا افتاده و وقتی که تعبیر ارباب رجوع را به کار می بریم دیگر کسی در برابر این تعبیر مقاومت نمی کند، این در حالی است که در گذشته تعبیر «ارباب رجوع از سوی مسئولان مورد پذیرش قرار نمی گرفت و دلیل شان هم این بود که مراجعه کننده حاکم بر قاضی نیست اما توانستیم با تعریف دیگری از این واژه، نگاه قضات و مسئولان را تغییر دهیم و این امر در مسیر فرهنگ سازی یک گام بزرگ محسوب می شود. صادقی گفت: در همین راستا سال گذشته موفق به تصویب دستورالعملی برای تکریم ارباب رجوع شدیم و این دستورالعمل هم ابلاغ شد. در حال حاضر، تعیین شاخص ها را در دستور کار داریم و پیش نویس آن را با یکی از دانشگاه ها تأیید کرده ایم تا بتوانیم بر اساس شاخص هایی که مشخص می شود، از کارمندان و قضات نمونه تقدیر و با کسانی که رفتار نامناسبی دارند، برخورد کنیم.

✴️ تشکیل ستاد صبر در سراسر کشور

معاون فرهنگی قوه قضاییه در ادامه به دستاوردهای ستاد ملی صبر به عنوان یکی دیگر از فعالیت های این معاونت اشاره کرد و افزود: تلاش ما در این ستاد فرهنگ سازی« صلح و سازش ، «بخشش و «رضایت است و این کار را با شیوه های مختلف دنبال کردیم.

وی تصریح کرد: برای این منظور قرار است تمام دادگستری های سراسر کشور ستادهای صبر استانی را تشکیل دهند، ضمن اینکه به زودی همایش های استانی صبر نیز برگزار می شود.

✴️معاون فرهنگی قوه قضاییه گفت: بسیاری از افراد که اقدام به صلح کرده اند یا در زمینه صلح و آشتی پادرمیانی داشته اند و یا به عنوان شاکی رضایت داده اند شناسایی و از آنها تقدیر می شود.

وی در پایان با اشاره به تقدیر از چهره های ماندگار قضایی اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات ما در ستاد صبر تقدیر از چهره های ماندگار قضایی و تقدیر از قضاتی است که با ایجاد صلح و سازش، فعالیت خود در عرصه قضایی را ماندگار کرده اند.

می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و استفاده از خدمات وکیل وصول مطالبات حقستان، با موسسه حقستان تماس بگیرید.

فهرست مطالب

تماس با وکلای موسسه حقستان
جهت دریافت مشاوره با وکیل های مجرب و متخصص موسسه حق ستان با ما تماس بگیرید

تعیین وقت مشاوره در واتساپ

ترازو

فرم درخواست مشاوره

تعیین وقت مشاوره در واتساپ

مشاوره با وکلا

جهت تماس با ما بر روی شماره‌های زیر کلیک کنید

تعیین وقت مشاوره

برای گرفتن وقت مشاوره، لطفا فرم تماس زیر را پر کرده و نوع مشاوره خود رابه دقت انتخاب کنید. ساعت و روز انتخابی مشاوره پس از هماهنگی مجدد حقستان تایید نهایی خواهد شد.