معامله اتومبیل با سند عادی

معامله اتومبیل با سند عادی
  • در معامله اتومبیل با سند عادی آیا الزام به تنطیم سند رسمی  امکان پذیر می باشد؟
  • طرح دعوی در این گونه معاملات به چه صورت می باشد؟
  • در معامله اتومبیل که با سند عادی صورت می گیرد باید موارد فوق را در  نظر گرفت،این که آیا الزام فروشنده به تنطیم سند رسمی امکان پذیر خواهد بود؟!
  • چنان چه اقامه دعوی و طرح دادخواست علیه ایادی ما قبل داده شده باشد،آیا دعوی متوجه آنها خواهد شد؟

نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضائیه:

شماره 2362/7 – 1382/4/9

اولاً:هر خریداری فقط علیه کسی که در برابر او به تنظیم سند رسمی ملتزم شده است می تواند دادخواست بدهد و اگر چنین تعهدی در مبایعه نامه نباشد حتی نمی تواند علیه فروشنده ای که ماشین را به او فروخته است اقامه دعوی نماید،زیرا الزام اشخاص به امری که قانون آنان را ملزم به انجام آن نکرده است و خود نیز ملتزم به انجام آن نشده اند توجیه قانونی و قضائی ندارد.

ثانیاً:نبودن اتومبیل به نام خوانده مستلزم عدم توجه دعوی به او نیست. معمولاً اشخاص با سند عادی اتومبیلی را که سند رسمی آن به نام دیگری است مورد معامله قرار می دهند و گاهی این عمل چند بار متوالی انجام می شود و در این صورت اگر خوانده متعهد به تنطیم سند رسمی شده باشد،ملزم است که طبق آن عمل نماید و این بر عهده اوست که مقدمات انجام تعهد را من جمله انتقال رسمی مورد معامله به نام خودش قبل از تنطیم سند رسمی خودش فراهم آورد.

فهرست مطالب

تماس با وکلای موسسه حقستان
جهت دریافت مشاوره با وکیل های مجرب و متخصص موسسه حق ستان با ما تماس بگیرید

تعیین وقت مشاوره در واتساپ

ترازو

فرم درخواست مشاوره

تعیین وقت مشاوره در واتساپ

مشاوره با وکلا

جهت تماس با ما بر روی شماره‌های زیر کلیک کنید

تعیین وقت مشاوره

برای گرفتن وقت مشاوره، لطفا فرم تماس زیر را پر کرده و نوع مشاوره خود رابه دقت انتخاب کنید. ساعت و روز انتخابی مشاوره پس از هماهنگی مجدد حقستان تایید نهایی خواهد شد.