آگاهی از انواع جرایم و مجازات‌های آن‌ها

در هر جامعه‌ای، اعمالی وجود دارند که انجام‌دادن آن‌ها برخلاف هنجارهای اجتماعی و ارزش‌های اخلاقی است و هنجارشکنی به‌حساب می‌آیند که باعث آسیب به شخص یا جامعه می‌شوند؛ بنابراین برای آن‌ها مجازات تعیین شده است.

قانون مجازات اسلامی ایران نیز انواع جرم و مجازات را صراحتاً در چهار‌کتاب کلیات، حدود، قصاص و تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، تبیین کرده است. اما جرم چیست؟ جرم، عمل یا ترک عملی است که در قانون برای آن مجازات تعیین شده و در دودسته عمدی و غیرعمدی دسته‌بندی می‌شود. جرم عمدی، عملی است که شخص با علم و آگاهی و با قصد ارتکاب آن، آن را انجام خواهد داد. جرم غیرعمدی نیز به عملی گفته می‌شود که شخص با علم و آگاهی مرتکب آن نشده باشد، اما به علت بی‌احتیاطی یا بی‌مبالاتی، آن را انجام می‌دهد.

دولت به‌منظور پیشگیری از وقوع جرم، اصلاح مجرم و جبران خسارت واردشده به بزه‌دیده، متناسب با هر جرمی برای آن مجازات در نظر گرفته است. در این مطلب به بررسی جرم و همه جوانب پیرامون آن خواهیم پرداخت.

جرایم علیه اموال مانند سرقت و کلاهبرداری

علاوه بر حمایت از جان و جسم شهروندان در قوانین جزایی کشورها، مال شهروندان نیز حمایت خواهد شد به همین دلیل،اگر کسی اقدام به آسیب ‌رساندن به اموال دیگران کند یا به هر نحوی حقوق مالی و مادی آن‌ها را نقض نماید، گناهکار بوده و به‌عنوان مجرم شناخته می‌شود.

در قانون مجازات اسلامی علاوه بر جرایم علیه اشخاص، جرایم علیه اموال و مالکیت نیز به‌تفصیل مشخص شده‌اند.

حق مالکیت، یکی از بنیادی‌ترین حقوق شهروندی و حقوق بشر در همه جوامع است. قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در کنار قوانین عادی به حمایت از این حق نیز پرداخته است که در آن به‌موجب اصل 47 قانون اساسی، مالکیت شخصی که از راه مشروع به‌دست‌آمده باشد، محترم است.

جرایم علیه اموال و مالکیت، جرایمی هستند که علیه اموال، دارایی ها و حقوق مالکانه افراد صورت می‌پذیرند. این جرایم، حقوق مادی افراد را دچار صلب یا خدشه‌دار می‌‌کند؛ بنابراین در قانون مجازات اسلامی کشور متناسب با جرم صورت‌گرفته برای آن مجازات تعیین شده است.

جرایم علیه اموال و مالکیت به انواع مختلفی تقسیم می شوند و عبارت‌اند از:

  1. سرقت
  2. کلاهبرداری
  3. خیانت‌درامانت
  4. تصرف عدوانی
  5. مزاحمت
  6. افترا
  7. ورشکستگی به تقصیر و تقلب
  8. اختلاس
  9. استفاده از سند جعل‌شده

اهمیت حق مالکیت، سبب شده است که در قانون مجازات اسلامی، جرایم و مجازات‌هایی پیش‌بینی شود که به‌موجب آن‌ها، حق مالکیت افراد در امان بماند و به‌عنوان جرایم علیه اموال و مالکیت شناخته می‌شوند. مجازات جرایم علیه اموال و مالکیت بسته به نوع جرم، متفاوت هستند.

جرایم علیه اموال و مالرکیت چه مجازاتی دارند؟

مجازات هر نوع از جرایم علیه اموال و مالکیت در قانون مجازات اسلامی، مشخص شده است برای مثال مجازات سرقت از شش ماه تا سه سال حبس دارد یا جزای نقدی برای جبران آن در نظر گرفته می‌شود که از یک تا دوبرابر مال مسروقه است.

فردی که مرتکب کلاهبرداری شده نیز بسته به نوع گناهی که مرتکب شده از یک تا هفت سال برای او مجازات در نظر گرفته می‌شود یا جزای نقدی از یک تا دوبرابر مال به‌دست‌آمده از طریق کلاهبرداری را باید بپردازد. مجازات خیانت‌درامانت، حبس از شش ماه تا سه سال است.

البته باید توجه داشت که در تعیین مجازات جرایم علیه اموال و مالکیت، عوامل مختلفی مانند نوع جرم، ارزش مال سرقت شده یا کلاهبرداری، وضعیت مالی متهم و سابقه کیفری متهم، تأثیرگذار خواهند بود.

جرایم علیه اشخاص مانند آدم‌ربایی، ضرب و جرح و قتل

جرایم علیه اشخاص، جرایمی هستند که علیه تمامیت جسمانی و روانی افراد صوت می‌پذیرند. این جرایم به حقوق اساسی افراد مانند حق حیات، حق سلامتی و حق آزادی جسمانی آن‌ها، آسیب می‌رسانند، جنایت قلمداد شده و قانون‌گذار برای آن‌ها مجازات‌های سنگینی را تدوین کرده است.

جنایت به معنای گناه و معصیت است در منابع‌ فقهی‌ هرگونه‌ فعل‌ یا ترک‌ فعل‌ یا تسبیب‌‌ که‌ سبب‌ وارد‌آمدن‌ خسارت‌ جسمانی و روحی‌ بر دیگری‌ شود و عقوبتی‌ برای‌ آن‌ مقرر شده‌ باشد، جنایت گفته می‌شود. از منظر قانون این نوع جرایم در دودسته عمد و غیرعمد جای می‌گیرند که تشخیص عمد یا غیرعمد بودن آن بر عهده دادگاه و قانون‌گذار است.

جرایم علیه تمامیت شخصیت جسمانی اشخاص به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که عبارت‌اند از:

  • قتل: قتل، یکی از شدیدترین انواع جرم است که علیه اشخاص صورت می‌گیرد. جرم قتل خود در سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند.
  • نوع اول، قتل عبارت است از سلب عمدی حیات از شخصی دیگر که با نیت و قصد قبلی انجام شده باشد.
  • قتل شبه‌عمد نیز عبارت است از قتلی که بدون نیت و قصد قبلی، اما به علت بی‌احتیاطی یا بی‌مبالاتی مجرم، رخ‌داده باشد.
  • اما نوع سوم، قتل خطای محض که عبارت است از قتلی که بدون هیچ‌گونه عمد یا بی‌احتیاطی یا بی‌مبالاتی از سوی فردی که آن را مرتکب شده، صورت‌گرفته باشد. فرض کنید فردی در حال رانندگی است و ناگهان کودکی جلوی ماشین او می پرد در این هنگام راننده به سبب سرعت زیاد یا عدم مشاهده کودک یا نقص فنی خودرو، نمی تواند خودرو را متوقف کند و ناخواسته کودک را زیر می گیرد. در این حالت، قتلی صورت‌گرفته، اما فردی که آن را مرتکب شده، قصد کشتن کودک را نداشته و از منظر قانونی قاتل محسوب نمی‌شود. البته این نوع تخلف نیز، مجازات دارد.
  • آدم‌ربایی: یکی دیگر از جرایم علیه اشخاص، آدم‌ربایی است. آدم‌ربایی به جرمی گفته می‌شود که به‌منظور مطالبه وجه یا مال و اخاذی یا به‌قصد انتقام یا و هر منظور دیگری، شخصی را ربوده و زندانی و حبس می‌کنند.

طبق آنچه در ماده 621 قانون مجازات اسلامی تدوین شده از پنج تا پانزده سال برای آدم‌ربایی مجازات در نظر گرفته می‌شود. البته درصورتی‌که آدم‌ربا مرتکب قتل فرد ربوده شده شود یا به وی آسیبی برساند، مجازات بیشتر و سنگین‌تری برای فرد آدم‌ربا لحاظ خواهد شد.

  • ضرب‌وجرح: ضرب‌وجرح، یکی از رایج ترین جرایم علیه اشخاص است. ضرب‌وجرح، عبارت است از هر نوع صدمه بدنی که موجب معلولیت یا اختلال در یکی از اعضای بدن یا منافع فرد شود. مجازات ضرب‌وجرح عمدی بر حسب میزان آسیب‌های وارد آمده حبس از شش ماه تا سه سال یا دیه و تا هفتاد و چهار ضربه شلاق خواهد بود.
  • توهین: توهین به جرمی گفته می‌شود که علیه حیثیت و اعتبار افراد صورت می‌گیرد و به عبارتی هر نوع هتک حرمت و یا سب به دیگری را شامل می‌شود. مجازات توهین باتوجه‌به نوع و میزان صدماتی که وارد آورده، حبس از نود ویک روز تا یک سال یا هفتاد و چهار ضربه شلاق است.
  • افترا: هر نوع اقدام علیه حیثیت و اعتبار افراد از نظر قانون جرم محسوب شده و افترا نامیده می‌شود. افترا، عبارت است از نسبت‌دادن امری ناروا به شخصی دیگر به‌‎قصد اضرار به حیثیت یا اعتبار شخص که منجر به لطمه‌زدن به آبرو، شهرت یا موقعیت اجتماعی و شغلی شخص شود. این نوع جرم از دو تا هفت سال حبس دارد.

جرایم علیه امنیت

جرایم علیه امنیت، به انواع جرمی گفته می‌شود که موجب اخلال در نظم عمومی یا ایجاد ناامنی در جامعه می‌شوند و به حقوق شهروندی و آزادی افراد و جامعه آسیب می‌رسانند و در نهایت باعث ناامنی و بی‌ثباتی جامعه خواهند شد.

اخلال در نظم عمومی، تشویش اذهان عمومی، نشر اکاذیب، تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی از جمله جرایم علیه امنیت هستند که هر یک مجازت خود را دارند.

منظور از جرایم علیه امنیت ملی، جرایمی هستند که امنیت ملی را تهدید می‌کنند. امنیت ملی عبارت است از وضعیتی که در آن، یک کشور از هرگونه تهدید داخلی یا خارجی مصون است. از مهم‌ترین جرایم علیه امنیت ملی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محاربه: هر کس با قصد مقابله با نظام جمهوری اسلامی ایران، مرتکب یکی از اعمال زیر شود، محارب محسوب شده و به مجازات محاربه محکوم خواهد شد:
  • کشیدن سلاح به‌قصد جان، مال یا ناموس مردم
  • ایجاد رعب و وحشت در مردم به استفاده از اسلحه یا مواد منفجره
  • تخریب اماکن عمومی یا دولتی و همچنین تخریب راه‌ها وسائل نقلیه عمومی
  • توقیف وسایل نقلیه عمومی یا دولتی
  • گروگان‌گیری
  • فساد فی‌الارض: به هرگونه اقدامی که موجب اخلال گسترده در نظم عمومی کشور، ایجاد ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی شود فساد فی‌الارض گفته می‌شود که در ماده 286 قانون مجازات اسلامی ایران تعریف شده و فردی که این تخلف را مرتکب شود به اعدام محکوم خواهد شد.

محاربه، جرم سنگینی است که موجب اخلال در نظم عمومی و ایجاد ناامنی و به‌قصد آسیب‌رساندن به نظام جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود. در قانون مجازات اسلامی برای محارب مجازات‌های سنگینی مثل اعدام، صلب، قطع دست راست و پای چپ و نفی بلد مقرر شده است. انتخاب این که کدام یک از این مجازات‌ها متناسب با جرم ارتکابی محارب است را قاضی بر عهده دارد.

  • تجزیه‌طلبی: به تلاش افراد یا گروه‌ها برای جدایی بخشی از کشور، تجزیه‌طلبی گفته می‌شود. انواع جرم تجزیه‌طلبی در سه گروه تجزیه‌طلبی قومی و تجزیه‌طلبی سیاسی و تجزیه‌طلبی مذهبی دسته‌بندی می‌شوند. مجازات این جرم بر حسب آن متفاوت است در برخی موارد مجازات اعدام دارد و در برخی موارد دیگر فردی که مرتکب آن گناه شده به مجازات حبش و زندان یا تبعید محکوم خواهد شد.
  • تبلیغ علیه نظام: هرگونه اقدامی که موجب تضعیف یا براندازی نظام سیاسی کشور شود، تبلیغ علیه نظام بوده و ماده 500 قانون مجازات اسلامی ایران است و مجازات حبس از 3 ماه تا 1 سال برای آن در نظر گرفته شده است.

جرایم علیه امنیت

جرایم رایانه‌ای مانند کلاهبرداری اینترنتی

کلاهبرداری اینترنتی، یکی از انواع جرایم رایانه‌ای است که در آن، مرتکب با استفاده از فناوری‌های رایانه‌ای، اقدام به فریب افراد و تصاحب مال از آن‌ها می‌کند. در ماده 67 قانون تجارت الکترونیکی، کلاهبرداری رایانه‌ای شامل 3 عنصر، ارتکاب اعمالی نظیر ورود، محو، توقف، مداخله در عملکرد برنامه یا سیستم رایانه‌ای، فریب یا گمراهی قربانی و تحصیل مال یا منفعت مالی است.

در تعریف جامع‌تری در ماده 13 قانون جرایم رایانه‌ای، هرکس به طور غیرمجاز از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل واردکردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‌ها یا مختل کردن سامانه سوءاستفاده کند و وجه، مال، منفعت، خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند، علاوه بر رد مال به صاحب آن، به حبس از یک تا پنج سال یا پرداخت جریمه نقدی از بیست میلیون ریال تا یک‌صد میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

درصورتی‌که کلاهبرداری رایانه‌ای، منجر به اخلال در نظم عمومی یا تحصیل مال با ارزشی شود در دسته جرایم سنگین قرار می‌گیرد و کیفر آن بیشتر و سنگین‌تر خواهد بود.

جرایم مالی و اقتصادی مانند پولشویی

جرم مالی، نوعی جرم است که در آن، مرتکب، با ارتکاب اعمالی، مال یا منفعت دیگری را به طور غیرقانونی برای خود یا دیگری تحصیل می‌کند.

جرایم مالی و اقتصادی انواع مختلفی دارد که عبارت‌اند از:

  • کلاهبرداری
  • دستبرد
  • فرار مالیاتی
  • رشوه خواری
  • اختلاس
  • سرقت هویت
  • پولشویی
  • جعل

جرایم مالی رایانه‌ای

جرایم مالی رایانه‌ای، نوعی جرم مالی است که در آن، مرتکب، از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای ارتکاب جرم استفاده می‌کند. برخی از انواع جرایم مالی رایانه‌ای عبارتند از:

کلاهبرداری اینترنتی: در این نوع جرم، مرتکب، با ایجاد وب‌سایت یا ایمیل جعلی، قربانی را فریب می‌دهد و از او پول یا اطلاعات شخصی می‌گیرد.

خرید و فروش کالاهای غیرقانونی: در این نوع جرم، مجرم از اینترنت برای خرید یا فروش کالاهای غیرقانونی مانند مواد مخدر، سلاح یا مواد مستهجن استفاده خواهد کرد.

اختلاس از حساب‌های بانکی: استفاده از اطلاعات شخصی قربانی برای دسترسی غیرقانونی به حساب‌های بانکی او، یکی دیگر از انواع جرایم مالی رایانه‌ای است.

جرایم مالی سازمان‌یافته

جرایم مالی سازمان‌یافته به جرمی گفته می‌شود که توسط گروه‌های سازمان‌یافته انجام می‌شود. این گروه‌ها از منابع و امکانات گسترده‌ای برای ارتکاب جرم استفاده کرده و می‌توانند خسارت‌های مالی زیادی به افراد، شرکت‌ها و دولت‌ها وارد کنند.

جرم پول‌شویی

پول‌شویی، جرم جدی است که می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری برای اقتصاد و جامعه به همراه داشته باشد. جرم پول‌شویی، نوعی جرم مالی است که در آن، مرتکب پول یا سایر دارایی‌های حاصل از فعالیت‌های غیرقانونی خود را به‌گونه‌ای تبدیل می‌کند که به نظر برسد از فعالیت‌های قانونی حاصل شده‌اند. به عبارتی مجرم با استفاده از روش‌ها و ترفندهایی خاص، ردیابی پول یا سایر دارایی‌های حاصل از فعالیت‌های غیرقانونی را دشوار می‌کند.

از جمله این روش‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تقسیم پول به قطعات کوچک و انتقال آن به حساب‌های بانکی مختلف
  • استفاده از حساب‌های بانکی جعلی یا شرکت‌های پوسته
  • سرمایه‌گذاری پول در دارایی‌های غیرنقدی مثل املاک، سهام یا اوراق‌قرضه
  • انجام معاملات تجاری صوری و غیرواقعی

مجازات جرم پول‌شویی، بسته به میزان پول‌شویی و شدت جرم، متفاوت است. در ایران مجازات جرم پول‌شویی، حبس از یک تا پنج سال است و در برخی موارد کیفر جریمه‌ نقدی برای مجرم در نظر گرفته می‌شود.

جرایم مواد مخدر مانند قاچاق مواد مخدر

قانون مجازات اسلامی برای افرادی که مرتکب جرم مواد مخدر می‌شوند مجازات‌های سنگینی در نظر گرفته شده است از جمله اعدام، حبس، جزای نقدی، شلاق، ضبط و مصادره اموال که بسته به شدت جرم، کیفر صادر شده متفاوت خواهد بود.

علاوه بر این طبق ماده 28 قانون مبارزه با مواد مخدر، اموالی که از طریق قاچاق مواد مخدر تحصیل شده‌اند به نفع دولت ضبط خواهند شد.

همچنین در قانون مبارزه با مواد مخدر، مؤلفه‌های خاصی برای تعیین میزان مجازات در نظر گرفته شده‌اند. این مؤلفه‌ها شامل نوع مواد مخدر، مقدار مواد مخدر، نوع کاربری مصرف یا فروش و عوامل دیگری هستند که بر اساس آن‌ها مجازات‌های متفاوتی برای فروشندگان، قاچاقچیان و مصرف‌کنندگان مواد مخدر تعیین می‌شود.

طبق ماده 442 قانون آیین دادرسی کیفری در برخی موارد می‌توان برای مجازات در نظر گرفته شده، درخواست تخفیف کرد، اما چه افرادی و در چه شرایطی می‌تواند برای تخفیف حکم صادره دادخواست ارائه دهند؟

افرادی که سوء‌پیشینه ندارند، وجود انگیزه شرافتمندانه، افرادی که در زمینه مواد مخدر سابقه ندارند و افرادی که با پلیس و مقام قضایی همکاری داشته‌اند، طبق قانون مجازت اسلامی کشور، شامل گرفتن تخفیف در مجازات خواهند شد.

جرایم جنسی مانند تجاوز و آزار جنسی

تعرض جنسی و آزار جنسی، جرایمی هستند که نهادهای اجتماعی و بیان‌های اخلاقی جامعه را تخریب می‌کنند و به لحاظ روحی و عاطفی به قربانیان آسیب می‌رساند به‌طوری‌که قربانی از لحاظ روحی و روانی تا مدت‌ها دیگر تبعات آن خواهد بود.

با‌توجه‌به حساسیتی که نسبت به این جرم وجود دارد برای اثبات آن و صدور حکم مجازات برای مرتکب آن، بیشترین دقت خواهد شد.

آزار جنسی یا تعرض جنسی زمانی اتفاق می‌افتد که متجاوز با استفاده از فشار روحی یا اغفال فرد قربانی را مجبور به انجام عملی جنسی می‌کند، اما اگر متجاوز با استفاده از خشونت فیزیکی مانند ضرب و شتم یا تهدید به استفاده از سلاح، فرد را به انجام عمل جنسی مجبور کند و در نهایت به هدف خود دست می‌یابد، این عمل به‌عنوان تجاوز جنسی شناخته می‌شود. شایع‌ترین قربانیان جرایم جنسی، زنان و کودکان هستند، اما در مواردی مردان نیز قربانی این جرم شده‌اند.

طبق ماده 224 و 234 قانون مجازات اسلامی ایران، مجازات حد اعدام برای تجاوز جنسی و زنای به عنف یا اکراه تعیین شده است؛ بنابراین اگر فردی مرتکب تجاوز شود و این ادعا از طریق اقرار یا شهادت یا علم قاضی به اثبات برسد، متجاوز به کیفر اعدام محکوم خواهد شد.

درصورتی‌که عمل متهم فقط آزار جنسی باشد، مجازات یک عمل مجرمانه برابر با مواد 140 و 141 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده) به‌عنوان کیفر برای تخلف او تعیین می‌شود. در این مواد مجازات‌های شلاق و حبس جهت بازدارندگی از انجام این گونه اعمال برای وی صادر خواهد شد.

جرایم سیاسی مانند جاسوسی و خیانت در امانت

جرم سیاسی به هر عمل مجرمانه‌ای گفته می‌شود که هدف آن تغییر یا سرنگونی نظام سیاسی حاکم بر کشور است. این جرایم معمولاً به امنیت ملی کشور آسیب می‌رسانند و می‌توانند منجر به خشونت و ناآرامی گسترده در جامعه شوند.

در ایران، قانون جرم سیاسی در سال 1395 به تصویب رسید که در آن جرم سیاسی تعریف شده و نحوه رسیدگی به این جرایم کامل مشخص شده است. بر اساس این قانون، جرم سیاسی جرمی است که انگیزه ارتکاب آن اصلاح امور کشور و بدون ضربه‌زدن به اصل نظام باشد.

بر اساس قانون جرم سیاسی، رسیدگی به جرایم سیاسی در دادگاه‌های عمومی و با حضور هیئت‌منصفه صورت می‌پذیرد. هیئت‌منصفه متشکل از هفت نفر از افراد عادی است که به‌صورت تصادفی انتخاب خواهند شد. وظیفه هیئت منصفه بررسی و تشخیص این است که آیا عمل ارتکابی جرم سیاسی محسوب می‌شود یا خیر.

در صورت تشخیص هیئت‌منصفه مبنی بر این که عمل ارتکابی جرم سیاسی بوده، مجازات‌هایی از قبیل حبس تعزیری تا ده سال، تبعید، انفصال از خدمات دولتی و محرومیت از حقوق اجتماعی برای مرتکب صادر خواهد شد.

جاسوسی به جمع‌آوری اطلاعات محرمانه دولتی برای یک کشور خارجی گفته می‌شود و از انواع جرایم سیاسی است. اطلاعات محرمانه ممکن است شامل اطلاعات نظامی، سیاسی، اقتصادی یا دیپلماتیک باشد. جاسوسی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که عبارت‌اند از:

  • جمع‌آوری اطلاعات از طریق منابع انسانی
  • رهگیری ارتباطات
  • نفوذ به سیستم‌های کامپیوتری

خیانت‌‎درامانت نیز در دسته جرایم سیاسی قرار می‌گیرد و به سوء‌استفاده از موقعیت شغلی یا اعتماد برای کسب منافع شخصی گفته می‌شود. اختلاس یا برداشت غیرقانونی از اموال دولتی، فروش اطلاعات محرمانه دولتی و انجام اقداماتی که به منافع ملی کشور آسیب می‌زند از روش‌های خیانت‌درامانت هستند.

انواع مجازات‌ها

مجازات، کیفری است که توسط قانون برای مجرم تعیین  می‌شود و به دودسته مجازات‌های اصلی و مجازات‌های تبعی تقسیم می‌شود.

  • مجازات‌های اصلی: این مجازات‌ها مستقیماً و در قانون مجازات اسلامی برای جرایم تعیین شده‌اند مانند حبس، جریمه و شلاق.
  • مجازات‌های تبعی: این مجازات‌ها علاوه بر مجازات‌های اصلی برای جرایم تعیین می‌شوند مانند محرومیت از حقوق اجتماعی و شلاق؛ یعنی در برخی از موارد غیر از مجازات‌های اصلی، مجازات‌های فرعی هم برای متهم صادر خواهند شد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله با انواع جرم و مجازات آشنا شدید. جرایم اعمالی هستند که توسط قانون ممنوع شده‌اند و مرتکب آن‌ها به مجازات محکوم خواهد شد. مجازات‌ها نیز اقداماتی هستند که توسط قانون برای جرایم تعیین شده‌اند.

اطلاع از قوانین و کیفرهای قانونی تا حدودی در آرامش جامعه تأثیرگذار است. زیرا افراد با آگاهی از قوانین از ارتکاب اعمال مجرمانه خودداری خواهند کرد.

اگر گرفتار دعاوی کیفری شدید یا قصد شکایت داشتید، بهترین راه مشورت و کمک‌گرفتن از کارشناسان یا وکلای باتجربه در زمینه حقوق کیفری است؛ زیرا وکلای کیفری با دانش و تجربه خود می‌توانند شما را در مسیر درست راهنمایی کرده و از حقوق شما دفاع کنند.

وکلای پایه یک دادگستری مجرب و باتجربه حق ستان، آماده ارائه هرگونه مشاوره آنلاین و حضوری در این زمینه هستند. علاوه بر این می‌توانید با خیالی آسوده دفاع از خود در مقابل دادگاه را به وکلای خبره و زبده ما بسپارید و مطمئن باشید که با کم‌ترین زیبان از بحرانی که دچار آن شده‌اید، رهایی می‌یابید.

فهرست مطالب

تماس با وکلای موسسه حقستان
جهت دریافت مشاوره با وکیل های مجرب و متخصص موسسه حق ستان با ما تماس بگیرید

تعیین وقت مشاوره در واتساپ

ترازو

فرم درخواست مشاوره

تعیین وقت مشاوره در واتساپ

مشاوره با وکلا

جهت تماس با ما بر روی شماره‌های زیر کلیک کنید

تعیین وقت مشاوره

برای گرفتن وقت مشاوره، لطفا فرم تماس زیر را پر کرده و نوع مشاوره خود رابه دقت انتخاب کنید. ساعت و روز انتخابی مشاوره پس از هماهنگی مجدد حقستان تایید نهایی خواهد شد.