از قانون جدید انحصار وراثت خبر دارید؟

قوانین کشور مکرراً در حال تغییر و مصوبات جدید در راه است. قانون انحصار وراثت نیز از این قاعده مستثنی نیست، نبوده و نخواهد بود.

آیا آخرین اخبار مربوط به قانون جدید انحصار وراثت را شنیده‌اید؟ آیا از جزئیات دقیق آن خبر دارید؟ طبق قانون جدید انحصار وراثت که در تاریخ 26 اردیبهشت 1402 توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و توسط شورای نگهبان تأیید و ابلاغ شد، تغییراتی را در نحوه صدور گواهی انحصار وراثت ایجاد شده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت صبح و در ادامه بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در خصوص لایحه برنامه هفتم توسعه، بند ث ماده 13 لایحه برنامه را به تصویب رساندند.

خبر تکمیلی

بر اساس بند ث ماده 13 لایحه برنامه، سازمان ثبت احوال کشور موظف شده است از سال دوم اجرای این قانون، گواهی انحصار وراثت را بدون نیاز به درخواست وراث متوفی و ذی‌نفعان، تنها در مدت 20 روز پس از ثبت واقعه وفات صادر کرده و آن را به وراث و ذی‌نفعان ابلاغ نماید.

گواهی انحصار وراثت، سندی است که به‌موجب آن اشخاصی که از متوفی ارث می‌برند در آن، مشخص خواهند شد. این گواهی برای انجام امور مربوط به ارث مانند تقسیم ترکه، دریافت دیون متوفی و کلیه موارد مربوطه، ضروری است.

یکی از تغییرات مهم این مصوبه، حذف شرط درخواست وراث برای صدور گواهی انحصار وراثت است. در قانون سابق، وراث مکلف بودند که برای صدور گواهی انحصار وراثت، درخواست کتبی خود را به اداره ثبت احوال محل وقوع وفات متوفی ارائه دهند.

حذف این شرط، باعث تسهیل و تسریع روند صدور گواهی انحصار وراثت شده است. همچنین باعث جلوگیری از بروز اختلافات بین وراث در مورد نحوه تقسیم ترکه خواهد شد.

از دیگر تغییرات این مصوبه، امکان اعتراض به گواهی صادر شده است که برای کلیه وراث مهیا فراهم آمده است. طبق این مصوبه، گواهی انحصار وراثت مذکور ظرف مدت 10 روز پس از ابلاغ در هیئت حل اختلاف موضوع ماده (3) قانون ثبت احوال مصوب سال 04/16/1355 قابل اعتراض بوده و رأی هیأت مذکور، ظرف 20 روز قابل اعتراض در دادگاه صالح است.

این تغییر به‌منظور حفظ حقوق وراث و جلوگیری از صدور گواهی انحصار وراثت بر مبنای اسناد و مدارک جعلی یا ناقص، صورت گرفته است.

نتیجه‌گیری

طبق قانون جدید انحصار وراثت، شاهد تغییراتی در نحوه صدور گواهی انحصار وراثت خواهیم بود که باعث تسهیل و تسریع روند صدور این گواهی و حفظ حقوق وراث می‌شود.

به‌منظور حفظ حقوق قانونی و شرعی خود توصیه می‌کنیم که قبل از هر اقدامی درباره انحصار وراثت با یک وکیل حقوق مدنی و مسلط بر قوانین وراثت، مشورت کنید.

فهرست مطالب

تماس با وکلای موسسه حقستان
جهت دریافت مشاوره با وکیل های مجرب و متخصص موسسه حق ستان با ما تماس بگیرید

تعیین وقت مشاوره در واتساپ

ترازو

فرم درخواست مشاوره

تعیین وقت مشاوره در واتساپ

مشاوره با وکلا

جهت تماس با ما بر روی شماره‌های زیر کلیک کنید

تعیین وقت مشاوره

برای گرفتن وقت مشاوره، لطفا فرم تماس زیر را پر کرده و نوع مشاوره خود رابه دقت انتخاب کنید. ساعت و روز انتخابی مشاوره پس از هماهنگی مجدد حقستان تایید نهایی خواهد شد.