دعوای خلع ید چیست؟

مالکیت یکی از حقوق اساسی بشر است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز به‌تصریح به آن پرداخته شده است. مالکیت عبارت است از حقی که به‌موجب آن، شخص می‌تواند در حدود مقررات قانونی در عین یا منافع آن به هر نحو که بخواهد تصرف، استفاده، بهره‌برداری یا انتفاع کند.

گاهی اوقات ممکن است شخصی به طور غیرقانونی و بدون رضایت مالک، مال غیرمنقولی را تصرف کند. در چنین شرایطی مالک می‌تواند با طرح دعوای خلع ید از دادگاه بخواهد که تصرف غیرقانونی را برطرف کند و او را به حق خود برساند.

دعوای خلع ید از جمله دعاوی حقوقی است که در دادگاه‌های عمومی حقوقی به آن رسیدگی می‌شود. این دعوا نوعی دعوای مالی غیرپولی به شمار می‌آید و هزینه دادرسی آن بر اساس ارزش منطقه‌ای ملک موضوع دعوی، محاسبه خواهد شد.

به‌طورکلی این موضوع به خلع حقانی یا جدایی از نفوذ و تسلط قسری یا غیرقانونی فرد دیگری اشاره دارد و در صورت لزوم می‌تواند به طور قانونی و در دادگاه مصلح مربوطه حصول گردد. در این مقاله قصد داریم دقیق‌تر به تعریف، اهمیت و شروط قانونی اجرای دعوای خلع ید در حقوق جمهوری اسلامی ایران بپردازیم.

تعریف خلع ید

دعوای خلع ید، یکی از دعاوی حقوقی است که در آن مالک یک مال غیرمنقول از دادگاه درخواست می‌کند که متصرف عدوانی را از ملکی که مالکیت آن را دارد، بیرون کند به عبارتی شخص یا افرادی را که بدون رضایت مالک، مال او را تصرف کرده‌اند از آن ملک بیرون کند.

خلع ید در لغت به معنای بیرون کردن است، اما در اصطلاح حقوقی، خلع به رفع تصرف عدوانی از مال غیرمنقول گفته می‌شود.

دعاوی مربوط به خلع ید نوعی دعوای حقوقی غیرمالی هستند. یعنی در این دعوا، بحث بر سر مال و ارزش آن نیست؛ بلکه بحث بر سر حق مالکیت و تصرف است. این دعوا بین دو طرف خواهان و خوانده است.

شرایط خواهان و خوانده در دعوای خلع ید

در دعوای خلع ید دو طرف دعوا، خواهان و خوانده هستند.

خواهان، کسی است که ملک وی در تصرف غیرقانونی دیگری قرار دارد و از دادگاه درخواست می‌کند که متصرف غیرقانونی را از ملک بیرون کند.

برای طرح دعوای خلع ید، خواهان باید شرایط زیر را داشته باشد:

  • داشتن اهلیت قانونی
  • داشتن حق مالکیت یا تصرف قانونی بر ملک مورد تصرف
  • اثبات تصرف غیرقانونی خوانده بر ملک

خوانده، کسی است که ملک را به‌صورت غیرقانونی تصرف کرده است. برای رسیدگی به دعوای خلع ید، خوانده نیز باید اهلیت قانونی داشته باشد و همچنین بر ملکی که خواهان ادعای مالکیت آن را دارد، تصرف غیرقانونی داشته باشد.

اهمیت دعوای خلع ید

اهمیت دعوای خلع ید در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  1. حفاظت از حق مالکیت: دعوای خلع ید، یکی از راه‌های قانونی برای حمایت از حق مالکیت انسان است.
  2. جلوگیری از تضییع حقوق مالک: تصرف عدوانی به معنای تصرف مال غیرمنقول دیگری به نحو عدوانی است که منجر به تضییع حقوق مالک می‌شود. برای جلوگیری از تضییع حقوق مالک، دعاوی خلع ید، روشی قانونی و بی‌دردسر و گاهاً سریع هستند.
  3. ایجاد امنیت و آرامش خاطر برای مالکان: تصرف عدوانی می‌تواند موجب ایجاد ناامنی و سلب آرامش خاطر از مالکان شود. خلع ید از ملک، یکی از راه‌های قانونی برای ایجاد امنیت و آرامش خاطر برای مالکان است.

انواع خلع ید

در حقوق ایران، انواع مختلفی از دعوای خلع ید وجود دارد که بر اساس شرایط و وضعیت ملک مورد تصرف، متفاوت هستند. انواع دعوای اخراج متصرف به سه دسته خلع ید غاصبانه، خلع ید امانی و خلع ید مشاعی تقسیم می‌شوند در ادامه به بررسی هر یک خواهیم پرداخت.

انواع خلع ید

دعوای خلع ید غاصبانه چیست؟

خلع ید غاصبانه، شایع‌ترین نوع این دعاوی است. در این نوع دعوا، تصرف خوانده از ابتدا غیرقانونی بوده است. به‌عبارت‌دیگر خوانده، هیچ‌گونه حق یا اجازه‌ای برای تصرف ملک موردنظر نداشته است، اما به زور ترس و اعراب، ملک را تصرف کرده است.

برای طرح دعوای خلع ید غاصبانه، خواهان باید مالکیت خود بر ملک تصرف شده و همچنین تصرف غیرقانونی خوانده را برای دادگاه اثبات کند.

خواهان می‌تواند مالکیت خود بر ملک تصرف شده را با ارائه سند رسمی مالکیت یا حکم قطعی دادگاه یا سایر دلایل و استنادات قانونی اثبات کند.

خلع ید غاصبانه غیرقانونی و مشمول مجازت قانونی است.

دعوای خلع ید امانی چیست؟

در خلع ید امانی، در ابتدا قراردادی بین خواهان و خوانده منعقد شده که به‌موجب آن، خواهان متعهد شده است که ملک را برای مدتی در اختیار خوانده قرار دهد به عبارتی با استناد به قرارداد تنظیم شده مالک، حق مالکیت ملک خود را برای مدت‌زمانی معین و مشخص در اختیار شخصی دیگر قرار می‌دهد.

طبق قرارداد پس از انقضای مدت قرارداد، خوانده باید ملک را به خواهان برگرداند. اگر خوانده از این کار خودداری کند، تصرف او غیرقانونی محسوب می‌شود و خواهان می‌تواند برای اقامه دعوای خلع ید امانی به دادگاه مراجعه کند.

از جمله انواع خلع ید امانی می‌توان به دعوای تخلیه عین مستأجره اشاره کرد. دعوای تخلیه عین مستأجره، نوعی دعوای خلع ید از ملک است که در آن، موجر (مالک ملک) از دادگاه درخواست می‌کند که مستأجر را از ملک مورد اجاره بیرون کند.

برای طرح دعوای تخلیه عین مستأجره، موجر باید دلایل موجهی برای تخلیه ملک توسط مستأجر به دادگاه ارائه دهد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پایان مدت قرارداد اجاره
  • عدم پرداخت اجاره‌بها توسط مستأجر
  • انجام تعهدات قراردادی توسط مستأجر
  • استفاده غیرمجاز مستأجر از ملک مورد اجاره
  • تغییر کاربری ملک مورد اجاره توسط مستأجر

دعوای خلع ید مشاعی چیست؟

در ملک مشاعی، چند نفر به‌صورت مشترک بر ملک، مالکیت دارند. در این صورت هر یک از شرکا، نسبت به سهم خود از ملک، مالکیتی مستقل دارند.

در برخی موارد یکی از شرکا، ملک را به‌صورت غیرقانونی تصرف می‌کند در این شرایط سایر شرکا می‌توانند دعوای خلع ید مشاعی علیه او را به دادگاه تسلیم کنند.

در این نوع دعوا، خواهان باید مالکیت خود بر بخشی از ملک مشاعی که به طور غیرقانونی تصرف شده را اثبات کند. همچنین باید ثابت کند که خوانده، ملک را به‌صورت غیرقانونی تصرف کرده است.

برای مثال فرض کنید که سه نفر مالک یک قطعه زمین هستند. یکی از این سه نفر بدون اجازه دو شریک دیگر، اقدام به ساخت‌وساز در زمین کرده است. در این شرایط اقدام او غیرقانونی بوده و دو مالک دیگر ملک مشاع می‌توانند جهت اقامه دعوای خلع ید مشاعی اقدام کنند.

تفاوت‌های انواع خلع ید

تفاوت‌های اصلی انواع خلع ید در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • قانونی بودن تصرف خوانده: در خلع ید غاصبانه، تصرف خوانده از ابتدا غیرقانونی بوده است. در خلع ید امانی، تصرف خوانده در ابتدا قانونی بوده، اما پس از انقضای مدت قرارداد، غیرقانونی است. در خلع ید مشاعی، تصرف خوانده در ابتدا قانونی بوده است، اما به دلیل عدم رعایت حقوق سایر شرکا، تصرف وی بر ملک غیرقانونی است.
  • اثبات مالکیت خواهان: در خلع ید غاصبانه و خلع ید مشاعی، خواهان باید مالکیت خود بر ملک مورد تصرف را اثبات کند. در خلع ید امانی، خواهان باید مالکیت خود بر ملک تصرف شده را در زمان انعقاد قرارداد، اثبات کند.

ضوابط و شرایط دعوای خلع ید

در قانون جمهوری اسلامی ایران، ضوابط و شرایطی برای طرح دعوای خلع ید تعیین شده است. این شرایط عبارت‌اند از:

  • وجود مال غیرمنقول
  • مالکیت خواهان
  • تصرف غیرقانونی خوانده

اگر این شرایط وجود داشته باشند، خواهان می‌تواند دعوای خود علیه خوانده را اقامه کند.

بااین‌حال برای اجرای این دعوا باید به برخی اصول مراقبت و موارد خاص توجه کرد که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • اصل برائت
  • اصل انصاف و عدالت
  • موارد فوق‌العاده

اصل برائت

بر اساس اصل برائت، خوانده تا زمانی که تصرف غیرقانونی خود را ثابت نکند، مبرا از اتهام است. به‌عبارت‌دیگر خواهان باید دلایل و مدارک خود را برای اثبات تصرف غیرقانونی خوانده به دادگاه ارائه دهد.

اصل انصاف و عدالت

در اجرای دعوای خلع ید، اصل انصاف و عدالت باید رعایت شود. برای مثال اگر خوانده به مدت طولانی در ملک مورد تصرف زندگی کرده باشد و در آن ملک سرمایه‌گذاری کرده باشد، دادگاه ممکن است به نفع او حکم دهد و به او اجازه دهد تا در ملک باقی بماند.

تماس با وکلا و مشاورین حقوقی موسسه حقوقی حقستان

برای دریافت مشاوره رایگان با مؤسسه حقوقی حقستان بر روی دکمه ی مشاوره رایگان کلیک کنید یا فرم درخواست مشاوره را پر کنید.

موارد فوق‌العاده

در برخی موارد ممکن است بنا بر وجود شرایطی خاص، اجرای دعوای خلع ید، خواهان را متحمل ضرر و زیان غیر قابل جبرانی کند. در چنین موارد، دادگاه می‌تواند با‌توجه‌به شرایط خاص پرونده از صدور حکم خلع ید خودداری کند.

برای مثال اگر خوانده به دلیل بیماری یا اختلال روانی، قادر به ترک ملک نباشد، دادگاه می‌توان از دادن حکم خلع ید امتناع کند.

یا اگر در ملک مورد تصرف، اطفال یا افراد ناتوان زندگی کنند، دادگاه ممکن است به منظور جلوگیری از آسیب‌دیدن آن‌ها از صدور حکم خلع ید خودداری کند.

به بیانی ساده می‌توان گفت قانون‌گذار با وضع این اصول و موارد، سعی کرده است تا از سوء‌استفاده و قلب نیت در دعوای خلع ید ممانعت به عمل آورد. برای مثال اگر فردی به‌قصد سوءاستفاده و آسیب رساندن به شهروندان و فردی خاص، ملکی را از شخصی دیگر خریداری کند و سپس دعوای خلع ید علیه او اقامه کند، دادگاه این اختیار را دارد با‌توجه‌به شرایط خاص پرونده از صدور حکم خلع ید از ملک خودداری کند.

چگونگی اقامه دعوای خلع ید

دعوای خلع ید در سیستم حقوقی ایران مراحل مشخصی را طی می‌کند. رسیدگی به این دعاوی در صلاحیت دادگاه‌های عمومی حقوقی قرار دارد.

برای اقامه دعوای خلع ید، خواهان باید مراحل زیر را طی کند:

  • تهیه دادخواست

خواهان باید دادخواست خود مبنی بر تصرف ملکی که بر آن مالکیت دارد را به دادگاه صالح تسلیم کند. دادگاه صالح، دادگاهی است که محل وقوع ملک مورد تصرف در حوزه آن قرار دارد.

دادخواستی که به دادگاه تسلیم می‌شود باید شامل موارد زیر باشد:

  • نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره ملی، شغل، محل اقامت، و نشانی دقیق خواهان و خوانده
  • خواسته و دلایل آن
  • مدارک و مستندات
  • تسلیم دادخواست به دادگاه

خواهان باید دادخواست خود را به همراه مدارک و مستندات مربوطه به دفتر دادگاه تسلیم کند. دفتر دادگاه، دادخواست را بررسی کرده و به خوانده ابلاغ خواهد کرد.

  • پیشنهاد تسویه واقعه

پس از تقدیم دادخواست، دادگاه به خواهان و خوانده اخطار می‌دهد که ظرف یک ماه برای تسویه واقعه اقدام کنند. تسویه واقعه به معنای توافق بین خواهان و خوانده برای حل اختلاف است.

  • رسیدگی دادگاه

اگر خواهان و خوانده برای تسویه واقعه به توافق نرسند، دادگاه جلسه رسیدگی را برگزار می‌کند. در این جلسه خواهان باید مدارک و مستندات خود مبنی بر اثبات مالکیت خود و تصرف عدوانی خوانده را به دادگاه ارائه دهد.

خوانده نیز دلایل خود مبنی بر عدم تخلیه ملک را بیان کرده و ادله‌ای که برای اثبات حقانیت خود در دست دارد را به دادگاه ارائه می‌کند.

دادگاه پس از بررسی دلایل و مستندات طرفین، رأی خود را صادر می‌کند.

  1. اجرای حکم دادگاه

اگر دادگاه حکم به خلع ید از ملک صادر کند، خوانده باید ظرف مدت یک هفته از تاریخ ابلاغ حکم، ملک را تخلیه نماید. درصورتی‌که خوانده از اجرای حکم خودداری کند، مأمور اجرا می‌تواند با کمک‌گرفتن از نیروی انتظامی، خوانده را از ملک بیرون کند.

چگونگی اقامه دعوای خلع ید

مدارک و مستندات لازم برای اقامه دعوای خلع ید

مدارک و مستندات لازم برای اقامه دعوای خلع ید به نوع دعوای اخراج متصرف بستگی دارد. به‌طور‌کلی برای اقامه دعوای خلع ید به مدارک و مستندات زیر نیاز است:

  • سند مالکیت ملک مورد تصرف
  • شهادت شهود
  • گزارش کارشناسی

موانع و محدودیت‌های دعوای خلع ید

دعوای خلع ید، یکی از دعاوی مهم حقوقی است که در صورت بروز اختلافات ملکی، می‌تواند به احقاق حق مالک کمک کند. بااین‌حال در برخی موارد، محدودیت‌ها و موانع وجود دارد که مانع از اجرای حکم خلع ید می‌شوند.

از جمله این محدودیت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دشواری‌های مربوط به اثبات تسلط و نفوذ: در برخی موارد، خواهان ممکن است نتواند تصرف غیرقانونی خوانده را به‌ طور کامل اثبات کند.
  • عدم توانایی در تجمیع شواهد قانونی و شهادت دیگران: گاهی ممکن است خواهان نتواند شواهد قانونی و شهادت دیگران را برای اثبات تصرف غیرقانونی خوانده، جمع‌آوری نماید. برای مثال ممکن است شاهدان از دادن شهادت امتناع کنند یا ممکن است شواهد قانونی کافی برای اثبات تصرف غیرقانونی خوانده وجود نداشته باشد.
  • بهره‌برداری غیرقانونی: بهره‌برداری غیرقانونی خوانده از ملک مورد تصرف، ممکن است مانع از اجرای حکم خلع ید شود. برای مثال اجاره‌دادن ملک توسط خوانده به شخص ثالث یا تغییر کاربری ملک می‌تواند اجرای حکم خلع ید را دشوار یا غیرممکن کند.

جلوگیری از سوء استفاده از حق خلع ید و ابزار حقوقی

خلع ید، حقی است که قانون به صاحبان املاک داده است تا بتوانند از حقوق مالکیت خود دفاع کنند، اما در برخی موارد ممکن است بعضی افراد از این حق برای اهداف غیرقانونی یا غیرعادلانه خود به‌منظور کینه‌توزی و انتقام از دیگری، استفاده کنند.

در این موارد دادگاه قبل از ابلاغ حکم برای جلوگیری از سوء‌استفاده از حق خلع ید، مطمئن می‌شود که خواهان از این حق برای اهداف غیرقانونی یا غیرعادلانه مانند انتقام‌جویی یا تصرف مال دیگری، استفاده نمی‌کند.

همچنین دادگاه برای جلوگیری از سوء‌استفاده از ابزار حقوقی برای تحقق‌بخشیدن به کینه و نفرت هر یک از طرفین دعوا، کلیه مدارک و مستندات ارائه شده توسط طرفین را به‌دقت بررسی می‌کند و در صورت احراز سوء‌استفاده از ابزار حقوقی، حکم به رد دعوا می‌دهد.

آثار و نتایج دعوای خلع ید

اگر دادگاه دعوای خلع ید را به نفع خواهان بپذیرد، حکم به خلع ید خوانده از ملک را صادر می‌کند. طبعاً این حکم، آثار و نتایجی به همراه دارد که عبارت‌اند از:

  • خارج‌شدن خوانده از ملک: در صورت صدور حکم دعوا به نفع خواهان، خوانده مکلف است ظرف مدت یک هفته پس از تاریخ ابلاغ حکم، ملک را تخلیه نمایید. در صورت عدم اجرای حکم توسط خوانده در موعد مقرر، مأمور اجرای حکم به کمک نیروی انتظامی او را از ملک بیرون خواهد کرد.
  • حق مطالبه اجرت‌المثل ایامی که خوانده ملک را تصرف کرده است، برای خواهان: خواهان می‌تواند از خوانده، اجرت‌المثل ایامی که ملک را تصرف کرده است، مطالبه نماید. مقدار اجرت‌المثل، معادل ارزش اجاره ملک برای مدت‌زمان تصرف، محاسبه می‌شود.
  • حق مطالبه خسارات وارده به ملک، برای خواهان: اگر در طول مدت تصرف غیرقانونی خوانده به ملک خسارتی وارد شده باشد، خواهان می‌تواند خسارات وارده به ملک را از خوانده مطالبه کند.

اما اگر دادگاه دعوای خلع ید را به نفع خوانده بپذیرد، حکم به رد دعوای خواهان صادر می‌کند. آثار صدور حکم و خلع ید در این شرایط به نفع خوانده بوده و ادامه تصرف خوانده بر ملک به‌صورت قانونی خواهد بود و خواهان نمی‌تواند هیچ حقی را از خوانده مطالبه کند.

وظایف وکیل در دعوای خلع ید

باتوجه‌به پیچیدگی پرونده‌های خلع ید و اهمیتی که دارند، بهترین کار برای رسیدن به نتیجه موفقیت‌آمیز از این دعوای مراجعه به یک وکیل باتجربه و متخصص است. وظایف وکیل در دعوای خلع ید، عبارت‌اند از:

  • بررسی شرایط پرونده و ارائه مشاوره حقوقی به خواهان یا خوانده.
  • جمع‌آوری مدارک و مستندات لازم برای اثبات مالکیت خواهان و تصرف غیرقانونی خوانده یا قانونی‌بودن تصرف خوانده.
  • دفاع از حقوق خواهان یا خوانده در جلسات رسیدگی به دعوا.

کلام آخر

دعوای خلع ید، یکی از دعاوی مهم حقوقی است که در صورت بروز اختلافات ملکی می‌تواند به احقاق حق مالک کمک کند، اما باید توجه داشت که اقامه این دعوا، مراحل و شرایط خاصی دارد که باید رعایت شوند.

بنابراین، توصیه می‌کنیم که مالکان در صورت بروز اختلافات ملکی، قبل از هر اقدام به اقامه دعوای خلع ید با یک وکیل ملکی متخصص در این زمینه مشورت کنند.

وکلای ماهر و باتجربه حق ستان با بررسی شرایط پرونده و ارائه مشاوره حقوقی در این زمینه و همچنین بر عهده گرفتن دفاع از شما در دادگاه، کمک می‌کنند تا دعوای شما با موفقیت به پایان برسد و حکم خلع ید به نفع شما صادر شود.

فهرست مطالب

تماس با وکلای موسسه حقستان
جهت دریافت مشاوره با وکیل های مجرب و متخصص موسسه حق ستان با ما تماس بگیرید

تعیین وقت مشاوره در واتساپ

ترازو

فرم درخواست مشاوره

تعیین وقت مشاوره در واتساپ

مشاوره با وکلا

جهت تماس با ما بر روی شماره‌های زیر کلیک کنید

تعیین وقت مشاوره

برای گرفتن وقت مشاوره، لطفا فرم تماس زیر را پر کرده و نوع مشاوره خود رابه دقت انتخاب کنید. ساعت و روز انتخابی مشاوره پس از هماهنگی مجدد حقستان تایید نهایی خواهد شد.